Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nry___
MEDLEM

Kund skapar faktura och betalar utifrån inskickade rapporter

Jag utför uppdrag åt en statlig myndighet. I samband med att jag åker ut på ett ärende så skapar jag en händelserapport. Dessa rapporter summerar myndigheten en gång per månad och skapar en faktura med mig som betalningsmottagare inkl. mitt momsregistreringsnummer och sig själva i fältet fakturaadress.
De har sammanställt alla poster (ersättning administration, platsbesök och km-ersättning) samt lagt på moms. Denna faktura har ett av kunden skapat fakturanummer.
Fakturadatum sätt runt 1 dagen i månaden och utbetalning sker runt den 21:e
Min fråga är nu
Skall jag skapa en egen faktura med dessa belopp och ange kundens fakturanummer som referens. Bör jag i så fall skicka en kopia till kunden. Denne efterfrågar inte en faktura utan är nöjd med att ha rapporterna som grund?

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Jag tycker du ska göra som du föreslår, skapa en faktura med kundens fakturanummer som referens. Du behöver inte skicka den till kunden, det skulle bara förvirra. Genom att du gör en faktura får du bra koll på vad intäkterna kommer ifrån, bättre än om du bara gör en manuell bokföring av inbetalningen från kunden.