Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eddiefilm
MEDLEM

Kundfaktura bokförd fel år

Hej!

Har bokfört en kundfaktura på fel år. Fakturan skickade 25:e december 2023, men betalning inkom i slutet av januari i år. Detta blir tokigt då den egentligen ska ingå i föregående års resultat som jag förstått. Den perioden är låst och årets resultat är redan bokfört.

 

Jag funderar på, hur löser jag detta? Har hittat en annan tråd här som föreslår att man bokar apriset (4950) på fakturan på exempelvis (se nedan). Har ej provat göra bokningen i slutet av 2023 ännu, men om jag förstått rätt så är den perioden låst. Har ni några idéer? Något att ta direkt med skatteverket?

 

KONTODEBETKREDIT
3041 - Försäljn tjänst 25% sv 4950

1790 - Övriga förutbetalda

kostnader och upplupna intäkter

4950 
10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Företagsform och bokföringsmetod? Om det är faktureringsmetoden ska fakturan redan vara bokförd då det sker per fakturadagen. Om du har kontantmetoden bokförs obetalda fakturor när sista momsredovisningen görs och då är fakturan också bokförd på 2023 och ingår i resultatet Förutsatt förstås att fakturan skapats i programmet. 

Hej, enskild firma med kontantmetoden.

 

Fakturan skickades utanför programmet och har nu lagt in den retroaktivt. Momsen för den perioden har betalats så går ej att låsa upp. Går det att korrigera på något sätt? Antar att det inte räcker med att nolla årets resultat och göra om det?

AnnicaL
CHAMPION

Det går att låsa upp året och månaden, ångra momsredovisningen, lägga in fakturan, ändra årets resultat. Sedan göra om momsredovisningen, göra en rättelsedeklaration till SKV, låsa året på nytt. 

Okej! Skulle du kunna ge ett exempel på hur det går till rent bokföringsmässigt? Är supertacksam för all din hjälp Annica!

AnnicaL
CHAMPION

Vilket program använder du? 

Visma eekonomi

Hej, hade du lust att följa upp på detta? 🙂

Hej

Du gör detta enklast genom att manuellt via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation lägga in följande transaktion

1510 Debet
3041 Kredit 
2611 Kredit

Sedan rättar du till inbetalningen i 2024 så den enbart är bokförd mot 1510

1930 Debet
1510 Kredit

Det går som Annica skrev tidigare att låsa upp året, Ångra momsredovisningen och sedan göra om och skicka in en ny momsredovisnings i 2023

/Joachim

Tack Joachim! Och för att rätta årets resultat skapar jag korrigeringsverifkationer där jag nollar det och omföringen av ingående balanser 2024?

Hej

Helt korrekt.

/Joachim