Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lars Da
MEDLEM

Kundförskott VMB

Hej forumet!

Jag hjålper en kamrat med sin bokföring.Han har kunder både inom och utanför EU vilka betalar i förskott

för inköp av begagnade bilar,Pengarna betalas i kontanter han har inget företagskonto (pga skulder hos kronofogden) och vågar inte använda sitt privatkonto (rädd att pengarna från kunden utmäts) Vad jag förstår skall man använda konto 2420.

                   Mottaget kontanter 2420 K

                                                    1910 D.  När fordonet inköpts omvänd kontering .Om han prutat väl hur bokförs vinsten? Vilka konton

Tacksam för hjälp Lars D

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur man bokför Normal VMB kan du läsa om här, vilket jag antar att du pratar om i och med att du frågar hur vinsten bokförs. Det är korrekt att använda konto 2420 för förskotten som din vän får,  När försäljningen väl skall påverka bokföringen så bokför du debet 2420 och kredit i lämpligt motkonton som du hittar i länken för VMB. Tänk på att momsen eventuellt kan behövas redovisas redan vid förskottet, vilket du kan läsa om här. I samband med försäljningen så skall även inköpet bokföras bort, som vanligen bokförs mot 1465 D vid inköpet. I länken jag skickade så står det beskrivet både hur man hanterar inköpen samt försäljningen enligt Normal VMB. 

 

Ha det fint!

Josefine