Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lager, förbrukning, pågående projekt

Enskild firma

Kontantmetoden

Hej!

Om jag sätter samman en dator, vars hårddisk är en lagervara som är köpt från en grossist (garantin börjar inte ticka fören försäljning eller sannolikt även bruk också), hur ska detta då konteras?

Säg nu att datorn inte blir såld som är tänkt, kunden ändrar sig och köpet uteblir.
Hårddisken i datorn, har dragits igång, så min gissning är också då att garantin från tillverkaren, har börjat ticka.

Kan jag skriva detta som en förbrukningsvara, från lager till förbrukning (För att sedan föra tillbaka detta inför försäljning)?
Eller behöver jag skriva det under något annat konto?
Kan jag ignorera detta och sedan skriva i fakturan att hårddisken har varit igång X antal timmar eller dagar och bara ge minimal rabatt?

Hade jag behövt skapa en artikel som exempelvis heter begagnad disk?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Alla inköp av produkter som skall användas för tillverkning av något, en komplett dator i detta fallet skall bokföras som varuinköp på t ex konto 4000.

Att garantin på just hårddisken har börjat gälla spelar inte någon roll. Då det krävs att den startas upp för att en dator skall kunna färidigställas med operativsystem etc. Så har du bokfört den som en lagervara på ett 14-konto så bör du bokföra om detta antingen direkt eller vid nästa inventering. Sedan får du uppskatta värdet på hela datorn om den inte skulle bli såld och boköra upp den som en lagervara.

Gällande fakturan du skickar till kunden så är det upp till dig att antingen ge en rabatt eller lämna en garanti på hela datorn skulle jag säga.

Någon artikel för en bagagnad disk behöver du inte lägga upp. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim