Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Läkarbesök för högre körkortsbehörighet

När jag gjorde min militärtjänstgöring år 1999-2000 så passade jag på att ta C-kort (tung lastbil). Nu har det gått bra många år sedan dess och jag fick valet att skaffa ett läkarintyg för högre körkortsbehörighet annars skulle denna behörighet löpa ut. Kan jag dra av detta på mitt företag?

Jag har enskild firma och jag jobbar med lite allt möjligt i mitt företag. Jag har ingen egen tung lastbil utan jag kör en skåpbil som inte kräver högre behörighet än B. Däremot så jobbar jag ibland åt kunder där dom har tillgång till tunga lastbilar som ibland kan behöva köras. 

Får jag ta detta läkarbesök på firmakortet och hur ska det isf bokföras?

Tack på förhand

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag vill att du kontaktar skatteverket och ställer den frågan till dem direkt. Rimligen bör du får ta kostnaden för läkarundersökningen på företaget då du kan ha nytta av detta i din verksamhet men du bör få det verifierat av SKV först.

/Joachim

Okej, jag kollar med skatteverket. Ifall det är okej att ta det på firman, hur bokför jag det då?

Jag pratade med skatteverket och jag fick svaret att jag inte fick ta det på firman. Han sa att han inte visste varför det var så. Men tydligen fanns det en tidigare domstolsprövning på ett liknande ärende och där hade man kommit fram till detta. Låter märkligt då jag har användning av C-kortet i firman, men då får jag snällt ta den kostnaden privat helt enkelt.

Hej

Då var det ändå tur att du gjorde kontrollen med skatteverket. Misstänker att det har att göra med att det inte är din huvudsyssla i verksamheten. Finns en hel del gråzoner där den privata nyttan kontra den arbetsrelaterade måste vägas in. 

Det är dock ok att betala det från den enskilda firmans konto så länge du bokför det som ett eget uttag. 

Ha en fortsatt skön dag
/Joachim