Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina1
MEDLEM

Lån från Froda

Hej!                                                                                                                                                                            Min kund har tagit ett lån hos Froda. På årsbeskedet står   följande belopp specificerade:                        Kvar att betala: 220 000 kr                                                                                                                                   Varav amortering: 200 000 kr                                                                                                                                Varav ränta: 20 000 kr                                                                                                                                         Jag undrar om räntan på 20 000 kr ska bokföras som upplupen ränta enl. K2 regler. Jag resonerar så att företaget var i ett stort behov av likviditetstillskott under 2023 och därför hör räntekostnaden till 2023 års räkenskaper men det kanske är helt uppåt väggarna.                                                                                                                Tacksam för svar  / Paulina                                   

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Räntan skall inte tas upp som en uppplupen ränta utan bokföras löpande när man amorterar på lånet.

/Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim