Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Lån från närstående personer, 2393/2893

Hej! Jag driver ett litet aktiebolag och bokför med kontantmetoden. 

Då min första årsredovisning närmar sig så har jag börjat läsa igenom punkterna som finns under rubriken Årsavstämning i Visma eEkonomi. 

Under punkten Lån står följande:

Har företaget lån med lång löptid, som du kommer att göra avbetalningar på under nästa räkenskapsår?

 

Börja med att kontrollera att det bokförda skuldbeloppet stämmer med skuldbeloppet hos långivaren. Den del av ett lån som du vet kommer att amorteras under det kommande året ska flyttas från konton för Långfristiga skulder (t.ex. 2390) till ett konto för Kortfristig skuld (t.ex. 2890).

Gör så här: Skapa en manuell verifikation och debitera kontot där den långfristiga skulden är bokförd och kreditera kontot för kortfristiga skulder.

Obs! Verifikationen du skapar ska vändas kommande räkenskapsår. Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen i det nya räkenskapsåret. Använd samma konton i verifikationen du just skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit.

 

Mitt företag har skulder bokförda på 2393 till mig, jag vet att viss del kommer att betalas tillbaka under nästkommande år. Hur mycket och när har jag faktiskt ingen som helst aning om. Jag undrar nu därför om jag kan hoppa över att flytta skuld från 2393 till 2893 och stället använda mig enbart av konto 2393 när jag ska bokföra återbetalning av lån?

 

Mvh Tobe

 

 

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Den delen gäller lån från kreditinstitut, dvs tex bank eller liknande och inte lån som du har till dig själv som aktieägare. Så du kan hoppa över detta, eftersom lån till aktieägare inte hanteras på samma sätt som lån till andra så som tex banker m.m. 

 

Man brukar normalt sätt använda konto 2393 när man har skulder till aktieägare som inte gäller tex egna utlägg eller så, medan 2893 används mer för när man köpt något med privata pengar till företaget som man förväntas betala tillbaka under året. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack så mycket för informationen.

 

Mvh Tobe