Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joakim Olsson
MEDLEM

Låna ut pengar till företaget

Ber om ursäkt om terminologin nedan inte är helt korrekt men hoppas att vad jag försöker säga är tydligt nog.

Sedan starten förra året så har mitt företag inte haft några inkomster då jag haft dålig möjlighet att ta uppdrag, något som kommer gälla någon månad eller tre till. Jag har något vagt minne av att jag läste i någon studielitteratur att kapitalet i företag alltid måste vara minst hälften av aktiekapitalet (eller åtminstone hälften av 25.000 kr), en punkt jag närmar mig.

Om det stämmer så skulle jag kortsiktigt (mindre tid än ett år) vilja låna ut privata pengar till företaget på ett så enkelt sätt som möjligt, ingen ränta och en enda återbetalning (om det är tillåtet d.v.s.?), så att allt går korrekt till. Om jag har förstått det hela rätt, hur går jag tillväga? Jag antar att jag måste skriva ett kontrakt mellan mig och företaget för att ha en verifikation till bokföringsregistreringen för det inlånade kapitalet? Sedan ett skriva ett kvitto för att ha en verifikation när lånet återbetalas?

Kontoförslag?

10 SVAR 10
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du kan låna ut pengar till företaget. Eftersom det du lånar ut inte kommer att påverka resultatet så blir det ändå så att aktiekapitalet kommer vara förbrukat till mer än 50 %. Om så är fallet när du gör bokslut så har du inlånat kapital som du kan göra om till aktieägartillskott. Aktieägartillskottet ökar fritt eget kapital och ger balans åt det negativa resultatet så att inte aktiekapitalet är förbrukat.

 

Det du lånar ut till företaget bokför du i kredit på t ex 2393 - lån från aktieägare. Är ni flera aktieägare så är det bra om ni har ett varsitt konto på 239X för att kunna hålla isär vem som har lånat ut pengar.

Mycket viktigt att det saldo som finns på konto 2393 aldrig är i debet för då har du gjort ett otillåtet lån ifrån ditt företag.

 

Hoppas att du är med på min förklaring 🙂

//Carina

Tack för ett snabbt och bra svar Carina. Uppskattar att du nämnde det där med debet på konto 2393. Det ringer en klocka, tror jag läste just det i något av studielitteraturen jag har, men då jag inte jobbar med bokföring så är det lätt att missa. En bra påminnelse.

 

"Om så är fallet när du gör bokslut så har du inlånat kapital som du kan göra om till aktieägartillskott." Det låter på detta uttalande som om att det är OK att det egna kapitalet understiger 50 % av det registrerade aktiekapitalet under året? Om det stämmer så behöver jag förhoppningsvis inte göra något då mitt mål är att börja fakturera innan året är slut? Om inte så behöver jag läsa på lite om aktieägartillskott.

Du ska nog göra en kontrollbalansräkning enligt de regler som finns när aktiekapitalet är förbrukat. 

Tyvärr är det många år sedan jag gjorde något sådant så jag är inte påläst om arbetsgången. Men efter kontrollbalansräkning så har man en viss tid på sig att återställa kapitalet (tror det är 8 månader). Regelverket finns nog i Aktiebolagslagen.

Bokföra
UTFORSKARE

Hur kommer det sig att du nopprar aktiekapitalet?
Vad är syftet med att du förbrukar pengar från aktiekapitalet?

Mobilabonnemanget kostar pengar varje månad. Har valt ta andra utgifter, som Visma och webhotell, privat tills dess att pengar börja trilla in.

Tips: ta alla kostnader i företaget men sätt dem under konto 2893 (skuld till dig själv).

Då tar bolaget kostnaden men du betalar det privat och får tillbaka pengarna när pengarna börjat flöda in i bolaget.

Intressant. Men blir det någon skillnad på utvecklingen av bolagets egna kapital? Antingen så betalar bolaget från egna kapitalet eller så uppstår en skuld, vilket i sin tur också påverkar egna kapitalet, eller?

Kapitalet blir det ingen skillnad på här och nu, skulden kvarstår så länge den kvarstår.
Däremot kommer du få ett negativt resultat vid bokslut men du sa ju att pengarna skulle rulla in snart så det kommer lösa sig.

Hmm... Så om jag förstått det hela rätt...

1: Använd eget kapital för att betala löpande kostnader, vilket kan leda till att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapital vilket får konsekvenser som måste lösas på en gång.
2: Bokför på 2893 vilket inte påverkar det egna kapitalet här och nu, först vid bokslut, vilket innebär att om pengar komma in så behöver man inte "lösa något" förrän eventuellt vid bokslut (om det inte kommit in pengar).

Alternativ 2 är att skjuta på problemet som därmed eventuellt inte behöver lösas (aktieägartilskott eller vad man nu väljer för lösning). Stämmer det?

Precis. MEN, vet du att pengar kommer in så kör på 2893 lösningen, så slipper du betala privat.