Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsa upp bokföringen för att kunna använda funktionen för momsredovisning

Vid bokslutet så gjorde min revisor manuella verifikationer för att boka om fakturor och skapa momsredovisningen för 4:e kvartalet 2019. Jag använder kontantmetoden.  När jag ska använda funktionen Momsredovisning i Vimsa för 1:a kvartalet 2020 så går inte det för att jag inte kört momsredovisningen med den funktionen för 4:e kvartalet 2019. Tänkte då att jag kan köra momsredovisningen med funktionen för 4:e kvartalet 2019 och sedan vända tillbaka allt med en manuell transaktion 2019-12-31, därmed förändras inga värden i bokföringen. Problemet är då att jag måste låsa upp bokföringen för att kunna göra det. Vet att man inte ska låsa upp en låst bokföring men om inga värden förändras enligt ovan så borde det väl vara ok? Får man möjlighet att skriva en kommentar när man låser upp boköringen så att det kan följas i behnadlingshistoriken? Vad säger ni? Vill gärna kunna använda funktionen för momsredovisning då den är smidig. 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Jag håller med dig om att du bör komma in i momsredovisningen, och då måste du ju "få undan" den för 2019. I eEkonomi finns inte möjligheten att lägga in en kommentar vid upplåsning (ett krav i Administration) men du kan ju göra en egen notering nånstans. Din tanke att göra momsredovisningen och sen vända den är bästa sättet att göra det på. 

Lycka till!