Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jennifer3
MEDLEM

Leasing av bil

Hej jag behöver hjälp med bokföring av Leasing bil. 

Hur gör jag:

Kontantpris:263,944.80 kr

Restvärde 105,578 kr

Leasing period 36 mån

Leasing avgift 3450,90 kr

Upplupna avgifter 595

Försäkringspremie 619

 

Vid leveransen av bilen har det betalas 52.789 + moms 13197 =65.986

Sedan har det gjorts amorteringar , hur bokförs dom

 

Hur bokför jag allt detta och ska det också läggas upp under tillgångar med tillhörande avskrivningar?

 

Tacksam för hjälp

 

 

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. För att hjälpa dig så behöver jag veta leta mer kring detta. Du verkar ha ett restvärde, är det så att du haft en leasingbil tidigare som du nu bytt in mot en ny bil? Är denna nya leasingbilen en personbil eller lastbil i momsavseende, dvs har du full avdragsrätt för momsen eller bara halv? Gällande dina amorteringar du pratar om, har du då tagit ett billån vid leasing tillfället som du också amorterar på? Vilket belopp är lånet på i sådana fall?

 

Återkom gärna med lite mer information så bör jag kunna hjälpa dig vidare, ha det fint!

/ Josefine

Hej 1000 tack för ditt svar. Dett är en kund till mig som har tagit en leasing bil 

 

Bilen är en personbil.

Nej ingen bil har funnits i bolaget tidigare, bolaget är nystartat.

Ja det görs en månatlig avbetalning på  ca 12.500 kr dvs bilen kommer att vara betald när leasing perioden är slut om jag förstår det hela rätt.

 

Hej igen!

 

Hm okej, då förstår jag inte riktigt vad det restvärdet som är redovisat gäller. Frågan är kanske att detta som du visar är själva leasingavtalet, och så har din kund sedan fått en faktura sedan också? Det är i sådana fall kanske snarare värdet som kommer vara priset efter leasingens period är över som det handlar om, detta låter nämligen som ett finansiellt leasingavtal. Enligt K1 och K2 regelverken så skall man redovisa finansiella leasingavtal likadant som ett operationellt, vilket betyder att handpenningen bör bokföras upp som en form av första förhöjd leasingavgift, förslagsvis ett 172X konto. Tänk på att om det gäller en bil som är en personbil i momsavseende så har man enbart avdragsrätt på halva momsen på både leasingavgiften samt första förhöjda leasingavgiften. Den första förhöja avgiften skall man sedan periodisera per den leasingperiod man har, dvs i ditt fall på 36 månader. De löpande kostnaderna för leasingen bör bokföras upp mot 5615 leasing av personbil. Försäkringen kan du bokföra mot 5612 Försäkring och skatt för personbilar. De upplupna avgifterna brukar vanligtvis också handla om leasingavgift som gäller den period som man skaffade bilen, men inte ännu hunnit få en faktura. 

 

Lånet som tagits bokför man upp ett 235X konto i kredit och amorteringarna sker mot samma konto fast i debet, räntorna kopplat till detta bokförs mot tex 8410 räntekostnader. Om du kan ge mig lite mer information kring de olika beloppen, dvs hur den första förhöjda avgiften betalades samt vilket belopp själva lånet är på så borde jag kunna ge dig ett mer konkretare bokföringsförslag. Om det skulle vara så att det du skickade mig är snarare själva leasingavtalet så får du gärna skicka beloppen och formuleringen av vad beloppen är för något gällande den, då det brukar oftast ge bra information hur det bör hanteras.

 

Vi hörs!

/ Josefine

 

Hej!

Tack uppskatter verkligen din hjälp.

Bifogar kontraktet så ser vi att det blir helt rätt. Med vänlig hälsning, Jennifer

 

*Bilden i fråga har tagits bort från Visma Spcs forum. 

Hej igen!

 

Ah okej, det verkar vara finansiell leasing som jag sade. Eftersom själva leasingkontraktet inte är en bokföringshändelse så gör man ingenting kring just det, utan du bokför upp när du då betalar in den första förhöjda leasingavgiften, som då är på 65 986 ink moms. Detta bokför du mot 1930 ( om kunden betalade med pengar ) 65 986 kredit och 172X 59 389 i debet samt 2641 6 597 i debet. Detta då det är som sagt en personbil i momsavseende så man har bara halva avdragsrätten på momsen. 

 

Gällande just lånet och hur man bör hantera det så behöver jag nästan lite mer information kring det. Har din kund fått några pengar från kreditgivaren eller hur är själva lånedelen uppbyggd? Har du någon faktura som din kund betalt som du kan utgå ifrån och ge mig beloppen och vad beloppen gäller? Vad var originalbeloppet gällande lånet? Om kunden har fått en faktura för första leasingavgifterna så kan du gärna skriva dem beloppen och vad som står, så blir det nog lite enklare för mig kring hur allt skall bli bokfört. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så mycket Jag återkommer kollar med kunden.

 

Med vänlig hälsning, Jennifer