Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leasingbil utan kontantinsats enskild firma

Hejsan!

 

Nystartad enskild firma och är ny i allt med bokföring. Använder mig av Visma och tycker det är fantastiskt. Nu är det så att jag precis leasat en lätt lastbil och det är utan kontantinsats. Jag undrar hur jag ska bokföra detta. Eftersom det är en pickis så får jag dra hela momsen, men hur gör jag? Jag har ju inte köpt bilen men det är som ett lån i princip. Hade ju ett pris och det står hur mycket som är moms men det är ju inte en faktura utan ett köpekontrakt typ.

 

Såhär ser det ut

Pris 253 000 kr inklusive moms

Pris 202 400 kr exklusive moms

 

Moms 50 600 kr

 

Leasingavgift 4 222 kr inklusive moms

Leasingavgift 3 378 kr exklusive moms

 

Uppläggningsavgift 695 kr exklusive moms

Aviavgift 60 kr exklusive moms

 

 

Tacksam för svar 🙂

 

Mvh Björn

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Björn,

 

Har du ingen första förhöjd leasing (kontantinsats) så ska du inte göra något i bokföringen förrän du får din första faktura från leasingbolaget.

Har du full avdragsrätt för momsen så bokar du den på 2641 och resterande på 5615.

 

Tänk på att det måste vara en luftspalt mellan hytten och flaket på bilen för att den ska klassas som pick-up enligt momslagen. Det innebär att de mindre "pickisarna" så som t ex VW Caddy inte ger rätt till mer momsavdrag än för en personbil. Momsavdrag vid finansiell leasing av personbil kan också vara begränsad om Skatteverket tolkar det som ett avbetalningsköp dolt i ett leasingavtal. Detta eftersom man inte har rätt till momsavdrag vid köp av en personbil.

 

Sorry att jag svävade ut, du har säkert kollat upp att den bilen du köpt uppfyller kraven 🙂

 

Mvh

Carina

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket nu känner jag mig mycket säker på hur och vad jag ska göra!

 

det är en pickis med flakkåpa så det är en tydlig luftspalt där.

 

 

tack så mycket igen!

Fd medlem
Inte tillämpbar

En fråga till däremot, momsen på totalpriset på bilen hur gör man där?

 

mvh!

Eftersom du leasar bilen så får du en faktura var månad med moms på leasingavgiften.

Du ska alltså inte bry dig om momsen på totalpriset. Det är bara om man köper bilen kontant eller på ett avbetalningskontrakt som man bokar upp momsen vid köpet. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack så mycket!