Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SB____6
UTFORSKARE

Leverantör ej momsregistrerad men angivit byggmoms

Vi har fått en faktura från en leverantör som ej är momsregistrerad, men på fakturan har han ändå hänvisat till omvänd betalningsskyldighet. Det kan väl inte bli rätt? Vi är ett byggbolag och han är en underleverantör, också i byggbranschen men är momsbefriad pga liten omsättning som jag har förstått det.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kolla detta med Skatteverket hur du skall hantera det och om det är korrekt av leverantören att göra så. Jag skulle säga att det inte låter korrekt då du säger att leverantören är ej momsregistrerad och kan därmed inte redovisa försäljningen i ruta 41 som skall motsvara din redovisning av inköpet sedan med omvänd skattskyldighet i din egna momsrapport. 

 

Det kan också vara bra att dubbelkolla med leverantören om de kanske har momsregistrerat sig nyligen och därför hänvisar till omvänd skattskyldighet. Det bör i sådana fall stå deras momsregistreringsnummer någonstans på fakturan. Om det inte skulle vara rätt så bör du begära en ny faktura av leverantören så att du får rätt underlag i din bokföring. 

 

Ha det fint!

Josefine