Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eddiefilm
MEDLEM

Leverantör har debiterat mig felaktig summa moms

Hej!

 

Noterade nu att en leverantör som fakturerat min enskilda firma har debiterat mig felaktig momssats. Siffrorna är följande:

 

á-pris: 4875 kr

moms (25%): 1169,5 kr

totalt: 5847,5 kr

 

Den faktiska momsen skulle egentligen vara 1218.75 kr. Detta fel har jag upptäckt efter jag redan betalt fakturan. Hur ska detta korrigeras? Tar som att leverantören helst ska debitera mig det resterande beloppet... men hur ser en sådan faktura ut? Med endast moms? Samt hur får jag igenom den här verifikationen då visma får fram en differens på 197 kr just nu...


4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Är det något på fakturan som det inte ska vara moms på?

Det som är mest rätt är att leverantören krediterar den felaktiga fakturan och gör en ny med korrekt moms. Du bokför båda och betalar in mellanskillnaden. Om leverantören inte vill rätta av någon anledning så är det inget som påverkar dig så länge du inte gör avdrag för mer moms än vad som är redovisat på fakturan.

Okej! Har aldrig krediterat förut, är det jag som ska skicka den fakturan med minustecken eller ska leverantören skicka samma faktura med minus, och sedan göra en inbetalning till mig? Ber om ursäkt om jag är lite trög nu hehe.

Skulle du kunna förklara i ett exempel hur det bokförs? 😄

 

 

Hej,

Jag skulle inte lägga mer energi på det om jag var du. Du har fått rätt kostnad men en moms som är lägre än 25 %. Den som gör fel här är leverantören, du löper alltså ingen risk genom att bokföra och betala den fakturan som du har fått så länge som du inte gör avdrag för mer moms än vad som är specificerat på fakturan.

Vill leverantören rätta så är det dom som ska göra det genom att skapa en kreditfaktura till dig och sedan skapa en faktura med rätt momsbelopp. 

Om du får en kreditfaktura från leverantören så bokför du den som en kreditfaktura bland dina inköp, det innebär att den kreditfaktura du fått bokas som ursprungsfakturan, men tvärt om. Det du bokat i debet på den fakturan lägger du i kredit på kreditfakturan.

Den nya leverantörsfakturan med rätt momsbelopp bokar du in som vanligt.

 

När du sen ska betala så har du en vanlig faktura och en kreditfaktura. Dessa kvittar du och betalar in mellanskillnaden. Detta under förutsättning att du har betalat den första fakturan. Om du inte har betalat den så kvittas ju den ut mot kreditfakturan och du betalar den nya.

 

//Carina

Tusen tack Carina. Älskar det här forumet 😇