Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PeterS
MEDLEM

Leverantörs faktura EU/Kina

Hej, Jag har köpt endel varor från ett företag i Kina men som har EU lager, så varorna skickades direkt från ett land i EU så ingen tull avgift etc.

Enskild firma Kontantmetoden

Hur ska jag bokföra detta? Det är inräknat VAT i totalpriset men inget som visas på ordern. Betalningen gjordes från mitt privatkonto men vill ha det i bokföringen.order.JPG

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Misstänker att detta kan handla om Dropshipping och då är det svårt att svara på denna frågan utan att granska avtal/underlag så rekommenderar att du tar kontakt med en konsult eller revisor för hjälp med detta. Det är dels en massa regler kring detta och svårt att svara på i ett forum då det skiljer sig från fall till fall.

/Joachim

PeterS
MEDLEM

Nej det är inte dropshipping, dom har eget lager i EU. 

Hej

Ok framgår det något momsregistreringsnummer/VAT number på fakturaunderlaget?

/Joachim

PeterS
MEDLEM

Nej tyvärr,  förmodar att det måste bli registrerat som ett köp utanför EU  samt med momskoder 2645 och 2614, eller?

Hej

Svårt att svara på utan att veta vad det är för momsregistreringsnummer från avsändande företag. 

jag hade lagt det som ett EU inköp och sedan hållit koll på om det kommer någon förtullningskostnad på tullverkets sida och då hellre korrigerat detta i efterhand.

/Joachim