Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leverantörsfaktura

Hej Visma,

 

Skulle ni hjälpa mig och ge en förslag på att hur man bokför följande faktura?
mitt företag verksamhet är media konsult.

Bokfring19911_0-1683805554204.png

 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Är det en reparation eller nybyggnation på en hyrd eller ägd fastighet som du betalar för? Hur du skall bokföra fakturan beror på om du hyr eller äger lokalen/fastigheten. 

Hyrs den så blir det en reparation som bokförs på konto 5070 Reparation och underhåll av lokaler.
Om man äger lokalen så kan det dels vara en reparation (konto 5170 reparation och underhåll av fastighet) eller förbättring av fastigheten och då skall det bokföras som en värdeökning av tilllgången på ett 111X konto

Om du återkommer med lite mer information om det jag skrivit ovan så kan jag ge dig ett mer detaljerat svar.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Hej Joakim,
Tack för svaret. äger lokalen.
så frågan vilken del som reparation och vilken del som förbättring av fastigheter?

önskar di en fortsatt fin dag!

@Joachim E 

Hej

Då beloppet är relativt högt så skulle jag säga att hela kostnaden kan läggas som en förbättring av fastigheten. En reparation gör fastigheten bättre och därmed ökar värdet på fastigheten. Så mitt förslag är att bokföra hela summan på ett 111X konto (1110 till exempel)

Mvh
Joachim

Tack så mycket. du får ha en trevlig helg!

Hej igen @Joachim E 

Jag såg att lokalen är redan bokförd mot 1110, ska jag boka de kostnader på samma kontot?

Hej

Det rekommenderar jag absolut. Om du har lokalen bokförd på 1110 så använder du samma konto för arbetet som är gjort på lokalen nu.

Ha det fint
Joachim

Det samma. tack för det.