Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Leverantörsskuld på 2440, boka om mot 2448?

Hej!

 

Jag tog en telefon på avbetalning och la den som inventarie. När jag skulle göra årsavstämningen förra året så ställde det till en del, eftersom saldot på konto 2440 inte stämde med summan av obetalda leverantörsfakturor. Detta då fakturan hade poster för både avbetalning och abonnemang, och jag hittade inget sätt att hantera det i leverantörsfakturor. (länk till tråden jag startade då: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-mobiltelefon-som-inventarie/m-p/202511#M27...)

 

Tyvärr så missade jag att göra enligt svaret i förra årets konteringar, utan på inrådan av redovisningskonsulten som gjorde mitt bokslut och min deklaration så konterade jag istället mot 2448.

 

Nu i år så har jag egentligen samma problem, fast skulden på 2440 har inte minskat då avbetalningarna är konterade mot 2448 istället.

 

Jag tänkte om man kunde lösa det genom att kontera enligt följande:

2021-12-31

K 2448 - 3420

D 2440 - 3420

 

Problemet är att jag då har en återstående skuld på 642,32 på det kontot vid årsskiftet för de två månader jag hade kvar på avbetalningen under 2022. Jag kan ju inte bokföra obetalda fakturor som jag inte fått ännu. Vad gör jag i så fall med detta saldo för att årsavstämningen ska bli glad och nöjd?

 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är svårt att säga utan att ha den insynen i din bokföring som din konsult har om detta är rätt, men det låter rimligt då du har bokfört mot 2448 utan att ha en aktiv skuld bokad där. Att du har en aktiv skuld kvar på 2440 låter rätt tycker jag, om du fortfarande har kvar så mycket att betala i verkligheten. Så om den skulden på det kontot stämmer så är det rätt och bör därmed ligga kvar tills allting är betalt. Om du har följt så som det stod i tråden du länkade till gällande leverantörsfakturan så bör det även stämma där rent programmässigt. 

 

Du kan alltid dubbelkolla med din konsult om din kvarvarande skuld fortfarande skall finnas, men enligt den informationen du gett så låter det rimligt tycker jag. Dvs att konto 2440 och 2448 skall inte vara noll förrän skulden är helt borta i verkligheten. 

 

Återkom om det är något jag missat eller missförstått i din fråga, ha det fint!

/ Josefine

Erik_N
UTFORSKARE

Jag tror att jag kanske inte var tillräckligt tydlig här.

 

När jag köpte telefonen på avbetalning så bokades den som en tillgång och skulden lades på 2440. Under 2020 när jag betalade av så debiterades 2440 285:- som var månadskostnaden. När bokslutet skulle göras fanns det en skuld på 2440 men inga leverantörsfakturor som matchade. Leverantörsfakturorna för återstående belopp kommer ju inte förrän under nästa år.

 

Under 2021 har jag däremot debiterat 2448 istället för 2440 och skulden på 2440 har alltså inte minskat, trots att jag har gjort avbetalningar. Jag tänkte därför att det känns som att man borde kreditera 2448 med summan av årets avbetalningar, och kreditera 2440 så att skulden faktiskt minskar på 2440 och 2448 får ett saldo på 0:-. Detta bör korrigera detta problem, men är det okej att göra så?

Hej igen!

 

Jag förstår vad du menar, men i och med att du från början lade upp totala skulden som en tillgång samt mot 2440 så bör du rimligtvis behöva fortsätta ha kvar den delen som är kvar att betala mot 2440. Detta både för att du annars inte har något att boka dina sista betalningar mot och du då kommer boka en högre kostnad än vad det egentligen är, plus att du fortfarande har kvar en del att betala. 

 

Egentligen så kanske man inte borde använt 2440 från första början utan kanske 2448 eller till och med 2350 för att visa hela kreditskulden och få upp rätt belopp som tillgång, men det går självklart bra med 2440 ändå. Sedan när du delbetalar varje månad så bokför du i debet mot 2448/2350 och när sista betalningen är gjord så har du värde noll. Du hade ingen leverantörsfaktura att matcha mot det beloppet eftersom det var första fakturan som du såg totala beloppet och lade upp det, så det var naturligt att det inte stämde i 2020 för dig gällande detta. 

 

Som jag skrev så går det utmärkt att du för om saldot du debiterat på 2448 till 2440 så att skulden på 2440 minskar och 2448 får saldo noll. Tänk bara på att saldot på 2440 inte bör vara noll utan bör ha kvar det kreditsaldo du har kvar att betala under året. I sådana fall bör allting bli rätt i ditt bokslut nu i år. Det är okej att göra så, och du kan förklara i verifikationstexten att omföringen gäller felaktigt bokfört under året gällande avbetalningsskuld på 2440 eller något liknande för att du skall veta vad det gäller. 

 

Så för att summera, det är helt okej att flytta beloppet från 2448 till 2440 i bokslutet nu så att du får rätt saldo på kontot. När allting är klart med delbetalningen så skall du ha saldo noll på 2440.

 

Ha det fint, hoppas jag förstod dig rätt nu!

/ Josefine

Erik_N
UTFORSKARE

Hej,

 

Om jag gör enligt mitt exempel så kvarstår en skuld på 2440 som motsvarar den återstående skulden vid årsskiftet. Nu har skulden betalats av, och efter denna kontering skulle dagens saldo hamna på 0.

 

Kan man använda 2448 med K2-reglerna?

 

Men det låter ju ändå som att jag har tänkt rätt, så jag kör på det så blir det bra. Tack!

Hej igen!

 

Okej det låter rimligt då tycker jag. Ja det går bra, 2448 använder man för leverantörsskulder som inte är reskontraförda. Vad jag kunde se så har du kontantmetoden så det låter rimligt att det var det kontot din konsult rekommenderade. 

 

Ja det tycker jag med. Ha en fin dag!

/ Josefine