Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Likvidation av HB

Hej

Vi är två bolagsmän som hamnat i tvist. Den ena bolagsmannen utförde inget arbete under de senaste 1.5 åren. Nu vill jag likvidera HB och räkna ut vad som skall skiftas ut till oss två bolagsmän. Balansräkningen  2020-03-31 ser ok ut. Eget kapital för den bolagsman som lämnade firman (konto 2010) är negativt, eftersom denne inte tagit ut något från firman, medan mitt eget kapital (konto 2020) är positivt och adderar man ihop konto 2010 och 2020 blir det exakt vad som finns på handelsbolagets bankkonto, så det känns som om jag gjort rätt. Jag får ut ett resultat på resultaträkningen på x kronor, är det dessa x kronor som skall skiftas ut till oss bolagsmän x/2 + x/2?
Vår revisor pratade först om att jag måste betala den andra bolagsmannen den summa som var negativ på konto 2010, men ändrade sedan sig efter att ha konsulterat en jurist till att det skulle vara summan på 2010 minus det den andra bolagsmannen har tjänat på annat håll. Det låter inte rätt, och inte helt lätt att få uppgift på heller. Vad är rätt här? Hur går man tillväga?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag måste vara så pass ärlig och säga att detta går lite utanför mina kompetenser. Om jag kikar på lagen.nu, lag om handelsbolag och enkla bolag får jag däremot fram en del information gällande detta under Kap 2 Handelsbolag, Bolagets likvidation och upplösning

Har vi andra duktiga användare som har närmre koll på vad som gäller får ni gärna flika in. 🙂 

/My