Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Lön i december eller göra aktieutdelning nästa år?

Nu har har jag snart tagit ut full för 10 månader detta året samt betalt in en slant till Tj-pensions försäkring.

Jag kommer att göra en liten vinst i år (också).  För att göra mer i vinst detta året jämfört med 2019 kräver det att jag skippar att ge mig själv (i mitt en-mans AB) lön i December.  Om jag gör det sparar jag totalt i lönekostnader ca 60 000,-.   Tar jag ut lön får jag ca 32 000,- netto. Men nu till min fråga.

Om jag istället sparar dessa 60 papp och tar aktie utdelning 2021. Så får kan jag få ut ca 38 000,- vilket är efter företagskatt 21,4% och aktieudelningskatt 20%. Det är 5 600,- mer än om jag tog ut det in lön. Inte så dåligt med drygt 5 000,- mer i handen.

 

Fråga: Är detta rätt tänkt eller har jag missat något?

 

Men det viktigaste för mig är att jag för en högre vinst i bolaget vilket kan "se bra" ut. Bättre resulat än förra året.   Fast det allra bästa är väl att inte ta ut detta i aktieutdelning och i stället ha kvar det i bolaget för bättre likviditet.

 

Mvh

Pontus

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Lönefrågan är lite svår att svara på då man inte vet din totala årsinkomst eller storleken på tjänstepensionen. Rent matematiskt tänker du säkert rätt men framöver kan brytpunkter för statlig skatt och premiepension vara faktorer som du behöver beakta.

 

När det gäller aktieutdelning och likviditet finns alltid möjligheten att besluta om aktieutdelning men låta 80% ligga kvar tillsvidare som en skuld till aktieägaren och bara lösa ut pengar till skatten (när den ska betalas).

 

Den som tror att skatten på aktieutdelning i fåmansföretag kommer att höjas (om några år) vill väl också passa på att dela ut så mycket som möjligt mens 20% är kvar.

 

MVH

RoffaK

 

 

Tack för svar RoffaK.

 

Jag har tagit ut 45 000,- per månad så med Nov lönen blir det 495 000,-.   Brytpunkten för statlig skatt ligger på 509 300.  Så för att undvika det blir det en Dec lön på bara 14 300,-   Fast är det så farligt då? Inkomstskatten är ju bara högre, 20% på den del som ligger över 509 300,-  Alltså 20% högre i-skatt på bruttolönen 30 700,- som överstiger.

 

Omsättningen till mitt fåman (en-mans) AB blir under 1,5 MSEK.

 

Mvh

Pontus