Hej!
Jag är kassör i en idrottsförening, och sitter inte med den löpande bokföringen men har hyfsad koll och hjälper till där det behövs. Sedan tidigare har föreningen anställda med lönebidrag, vilket innan har inneburit att pengar satts in på föreningens konto och sedan har detta fördelats till de anställda som ska ha lönebidraget. På så sätt har det varit ett nollsummespel, där pengar kommit in i mitten av månaden och betalats ut med lönen den 25:e.
Men sedan årsskiftet betalas inte längre lönebidraget ut på detta sätt, utan i stället sätts det in på föreningens skattekonto. Just nu har vi bytt styrelse, och det är i sig inga problem att skriva under en blankett för att aktivera automatisk överföring av medlen på skattekontot.
Samtidigt tänker jag att det borde finnas ett lättare sätt än att skicka pengar fram och tillbaka hela tiden. Som det är nu får vi ca 20 000 i lönebidrag medan skatt + arbetsgivaravgifter i regel är det dubbla. Kan man på ett smidigt sätt bokföra detta, och i så fall hur, alltså att vi betalar in ca halva skatten + arbetsgivaravgiften varje månad och sedan läggs den halvan ihop med halvan som tidigare satts in på skattekontot så att när den dras från skattekontot dras rätt belopp? Och samtidigt betalas den halvan av skatt + ag-vgifter som inte betalades till skattekontot ut till de anställda.
Eller är det lättare att ange att skattekontot ska tömmas en gång i månaden?
Lite rörigt kanske, men hoppas att folk förstår hur jag menar.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag skulle säga att det bästa sättet att bokföra detta på är att inte föra över pengar från skattekontot alls. Som jag tolkar det så betalar ni in mer pengar i skatt och arbetsgivaravgifter än vad lönebidraget är på. Så jag hade bokfört insättningen på skattekontot och sedan låtit de pengarna sitta kvar där på så sätt behöver ni inte betala in lika mycket till skattekontot senare när skatterna skall betalas. Dvs om lönebidraget är 20 000 och ni skall betala in 40 000 i skatt och arbetsgivaravgift så behöver ni enbart betala in skillnaden på 20 000 kr.
1. Bokför insättningen av lönebidraget från skattekontot mot konto 3988 Erhållna bidrag för personal
1630 Debet
3988 Kredit
2. Bokför sedan upp lönen som vanligt mot samtliga lönekonton.
1930 Kredit (nettolön)
7010 Debet (Bruttolön)
2710 Kredit (Personalskatt)
7510 Debet (Kosntad arbetsgivaravgift)
2731 Kredit (Skuld arbetsgivaravgift)
3. Betala sedan in och bokför inbetalningen av restbeloppet för skatterna mot 1630 skattekonto
1930 Kredit
1630 Debet
4. Sedan boförs dragningen av skatterna från skattekontot mot konto 2710 och 2731
1630 Kredit
2710 Debet
2731 Debet
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Ja, precis. Alla anställda får inte lön varje månad och många är aktiva som har under ett halvt pbb så det är ingen skatt eller aga på det alls, men i övrigt är summan som dras från skattekontot varje månad alltid större än vad som betalas ut i lönebidrag, så vi sätter över pengar i den riktningen varje månad.
Tack för svaret i övrigt, ska se om jag kan implementera detta. Och som sagt, blir det för mycket krångel kan man ju alltid begära utbetalning men det vore skönt att slippa.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.