Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Makulera verifikationer - starta om?

Arbetar med visma eekonomi. Råkade missa momskoden när jag gjorde en verifikation och försökte göra en korrigeringsverifikation, men det blev fel igen och har försökt korrigera flera gånger men nu är det ett flertal korrigeringsverifikationer på samma verifikation så jag förstår nu inte ens vad jag gjort - har kontaktat support ett par gånger under processen och gjort som de sagt men sitter nu kanske med 5-6 korrigeringsverifikationer utan att förstå vad jag gjort och hur jag ska få det rätt... På visma sade de att jag borde kontakta en revisor... Men jag har ju inga inkomster på företaget enbart utgifter... hade jag kunnat makulera verifikationen från början och starta om hade det inte varit några som helst problem...men det gick inte. Har arbetat med programmet i 2-3 år - kan man omstarta företaget och härigenom få bort årets verifikationer - men behålla tidigare års bokföring? Finns det någon enkel lösning att kontrollera vad som blivit fel och rätta till det?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Du kan i Visma eEkonomi göra en omstart av programmet. När du gör en omstart kommer alla uppgifter du registrerat att försvinna, förutom det du har under fliken Lön om du använder dig utav den. I checklistan jag länkar till finns en del steg du ska förbereda innan en eventuell omstart så gå igenom den. 

Du kan exportera SIE-filer för din bokföring för tidigare år, artikelregister, kundregister och leverantörsregister innan omstarten för att sedan importera dessa igen efter att omstarten är gjord. Kundfakturor och leverantörsfakturor du skapat i programmet kommer också försvinna men bokföringen utav dessa finns i SIE-filen du importerar igen. Det är alltså viktigt att du skriver ut eventuella obetalda kund- och leverantörsfakturor om du har kontantmetoden innan så dessa kan registreras på nytt eftersom dessa inte har någon verifikation kopplad till sig än. 

 

Om jag förstod dig rätt så var det i ditt fall egentligen en momskod som skulle läggas till på ett konto, då krävs det inte att du skapar korrigeringsverifikationer. När verifikationen är skapad och momskod behövs korrigerad kan du klicka på verifikationen - Åtgärder - Korrigera momskod - lägg till momskoden på rätt konto och Spara

 

Ett annat alternativ är att du delar med dig utav din verifikation med tillhörande korrigeringsverifikationer så kanske vi eller någon utav våra duktiga användare i forumet kan hjälpa dig klura ut vad som skett och hur du kan lösa det rent bokföringsmässigt. 

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du vill ha hjälp med korrigeringsverifikationerna! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för bra svar!