Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Datasektionen
UTFORSKARE

Manuell bokföring av Zettle försäljning

Jag sitter som kassör i en allmännyttig ideell förening, som har flera olika underföreningar. För att hålla koll på intäkterna som de olika underföreningarna genererar så använder jag resultatenheter, och olika intäktskonton. Detta stöds inte av den Zettle integration som erbjuds, vilket ökar arbetet markant.

 

För att minska tiden spenderad på bokföring så har jag som rutin att sammanställa och analysera bokföringsunderlag vid slutet av månaden, och bokföra det i en gemensam verifikation. Jag har också ett separat bankkonto där Swish betalningar landar, vilket jag tömmer i samma veva för att undvika att bokföra varje enskild Swishtransaktion. En fundering jag haft ett tag nu är dock ifall detta är tillåtet enligt bokföringslagen?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att du kollar detta med Bokföringsnämnden, då detta inte riktigt är helt tydligt i vägledningarna. Det finns vissa stycken som tyder på att detta kan vara okej så länge man tex har ett certifierat kassaregister som då uppfyller kravet på att försäljningen registreras som senast dagen efter/ den tid som är tillåtet enligt reglerna för senareläggning. 

 

Jag skulle säga att så länge försäljningen finns registrerad i ett kassaregister på något sätt, där man kan få ut daglig försäljningsrapporter så borde det vara okej att bokföra en sammanställning för månaden om överföringen till huvudkontot sker då. Det är bäst att kontrollera med Bokföringsnämnden alternativt Skatteverket och se om du kan få mer vägledning därifrån dock. För mer information och för att avgöra själv hur du vill tolka vägledningen så kan du läsa här

 

Ha det fint!

Josefine