Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SunnyHill
MEDLEM

Manuellt bokförd betalning för faktura - vad göra med fakturan?

Hej!

 

Jag använder Visma eEkonomi och bokför enligt kontantmetoden. Jag bokförde två fakturor som finns inlagda i eEkonomi i slutet av fg år mot 1510. När betalningen sedan kom in hade jag glömt att det finns en viss automatik i eEkonomi, så jag bokade inbetalt belopp manuellt mot 1510. Sedan hittade jag fakturorna som naturligtvis fortfarande har status "obetald". 

 

Finns det något sätt att göra dem "betalda"? Måste jag ångra fakturorna? Vad kommer det att ställa till med i min bokföring?

 

Hälsningar

Sara

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du ska inte ångra fakturorna. Gör en korrigeringsverifikation och vänd de manuella verifikationer du gjorde för betalningarna, sedan går du in och bokför betalningarna mot fakturorna - antingen direkt på fakturan eller ännu hellre via Bankhändelser. 

Aha. Får jag tillbaka mina inbetalningar under Bankhändelser om jag gör korrigering på de manuella menar du?

AnnicaL
CHAMPION

Har du gjort bokföringen under bankhändelser då? Jamen då är det enkelt ! Då ska du ångra de matchningarna du gjort och sedan matcha om och ange "Betalning av kundfaktura" i stället. (jag uppfattade det som att du hade gjort manuella verifikationer.) 

Lycka till! 

SunnyHill
MEDLEM

Perfekt! Jag gick in under Kassa och Bankhändelser och ångrade matchningen samt matchade om mot fakturorna. Nu är fakturorna betalda. Tack för hjälpen!