Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha bankhändelse med krediterade fakturor

Hej,

Jag har lite bekymmer med att få ordning på in- och utbetalningar som ska matchas med fakturor.

1. Jag lyckades på något sätt betala en faktura (till Visma, faktiskt) två gånger. När jag fick återbetalningen så skapade jag en kreditfaktura och allt såg okej ut. Men när jag nu kollar mina bankhändelser så ser det ut som att jag aldrig matchade själva återbetalningen med nämnda faktura, och när jag nu försöker så går det inte. Därav blir mitt kontoutdrag felaktigt i programmet. Hur går jag bäst tillväga för att lösa detta?

2. En kund har betalat en och samma order med flera olika inbetalningar, varav en med ett annat datum än de andra. Jag märkte att jag inte kan matcha inbetalningar med olika datum med samma kundfaktura, och då blir det ju lite konstigt. Jag skapade då en krediterad faktura som jag tänkte matcha med den ena betalningen, men då snurrar jag inte mig ytterligare. Programmet vill ju se en återbetalning av det objekt som jag krediterade, inte en inbetalning. Och originalfakturan går inte att matcha med kundens inbetalningar då de som ligger på samma datum inte täcker hela beloppet. Hur tar jag mig ur denna härva på bästa sätt?

Ber om ursäkt för stökigt inlägg, men jag hoppas att någon har några tankar kring någon av punkterna.

Tack på förhand!

Mvh

Robert

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Självklart ska vi kika på detta. 🙂 

1. För att kunna matcha återbetalningen med en krediterad leverantörsfaktura så väljer du att Matcha återbetalningen under Kassa och bankhändelser - välj bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura och välja fakturan i listan. För att fakturan ska synas i listan så gäller det att den ligger upplagd under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Du beskriver att det inte går, är det detta du har testat då? Annars får du gärna komplettera med lite mer information om vad exakt det är som inte fungerar i matchningen. 

2. Du kan matcha flera olika inbetalningar på flera olika datum till samma faktura, det registreras då som delbetalningar. Det första du ska göra nu är att få bort kreditfakturan eftersom den inte är aktuell i detta läget precis som du skriver. Gå till fakturan och klicka på den - Åtgärder - Ångra faktura, då skapas automatiskt en korrigering av kreditfakturan och bokföringen för denna nollas. 

För att matcha flera inbetalningar så går du till Kassa och bankhändelser. Du skapar en bankhändelse för varje enskild inbetalning, antingen så gör du det manuellt eller så kopierar du ditt kontoutdrag vilket du kan läsa mer om i hjälpavsnittet Bankhändelser.

Jag gör ett exempel nedan, i mitt exempel har kunden gjort tre olika inbetalningar till samma faktura, kundfakturan är på totalt 1000 kr och inbetalningarna ligger på 300 kr, 200 kr och 500 kr och på olika datum.

1. Gå till Kassa och bankhändelser - klicka på bankhändelsen som gäller den första betalningen på 300 kr - Matcha. Matcha inbetalningen mot bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj kundfakturan i listan. Det kommer då upp en Avvikelse på 700 kr som måste åtgärdas och i fältet för Orsak till differens väljer du Delbetalning. Bokför. Nu registreras fakturan som delbetald med 300 kr och fakturan ligger fortfarande under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor men med 700 kr kvar i obetalt belopp. 

2. Klicka på nästa bankhändelse på 200 kr - Matcha. Matcha på exakt samma sätt som ovan och det kommer upp en avvikelse på 500 kr som måste åtgärdas och i fältet för Orsak till differens väljer du igen Delbetalning och Bokför. Det registreras nu en till delbetalning på kundfakturan och det obetalda beloppet på kundfakturan minskar till 500 kr. 

3. Nu matcha du nästa inbetalning på 500 kr på exakt samma sätt som ovan men det blir denna gången ingen differens eftersom fakturan nu blir helt slutbetald och du kan Bokföra.

Jag hoppas detta kan underlätta din hantering, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för dina svar!

Jag lyckades krångla mig igenom dessa problem på något vänster. Pinsamt nog var punkt 1 en ganska trivial grej. Jag hade lyckats importera samma bankhändelse två gånger, dvs att jag redan hade matchat denna händelse med kreditfakturan, och när jag försökte igen så gick det förstås inte. Jag raderade bankhändelsen och sen var det inget mer med det. 🙂

Punkt 2 hade jag dålig koll på. Stort tack för din hjälp!

/Robert