Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Algodev
MEDLEM

Matcha bankhändelser över brytpunkt

Hej!

Vi försöker göra bokslut för perioden 220701-230630 men stöter på ett problem för en transaktion till skattekontot precis vid brytpunkten. Pengarna drogs från företagskontot 230630 och bokfördes som inkomna på skattekontot 230701 när jag importerar från skatteverket, med texten "Inbetalning bokförd 230630". Jag kan matcha händelserna mot varandra, då läggs dom på emottagardatumet dvs 230701. En av punkterna vid bokslut är att kontrollera att företagskontots balans stämmer överrens med bokföringen vid bokslutsdatum. Det gör det inte, eftersom bankens saldo inkluderar överföringen medan bokföringen av samma konto har lagt transaktionen på nästa räkenskapsår. Jag ser två alternativ:
1. Ignorera, skattekontot och företagskontot är båda tillgångar så årsresultatet är rätt.

2. Bryta upp matchningen och göra två manuella verifikationer mot de två transaktionerna, En överföring från debet 1930 (företagskonto) till kredit 2490 (Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut mm.) den 230630, och en annan manuell verifikation debet 2490, kredit 1630(skattekonto).
Eller hur skulle ni proffs göra?

mvh Oskar

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag (amatör) skulle matcha bank-händelsen på Företagskontot med datum 2023-06-30 och Egen kontering, konto 1630 så att transaktionen i sin helhet blir bokförd 2023-06-30. Skatteverkets transaktion är också bokförd detta datum.

 

Importen från Skatteverket får du makulera.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

 

PS Dina konteringsförslag i punkt 2 är nog åt fel håll. DS

Algodev
MEDLEM

Vi gjorde som Roffakab föreslog och bokförde transaktionen på 30/6. Vi bröt matchningen av transaktionerna och matchade från företagskontot istället. Då blev datumet 30/6, dvs datumet för transaktionen i företagskontot, ist för 1/7. Tack så mycket!