Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

cornbar
MEDLEM

Matcha första förhöjda leasingavgiften

Hej!
Jag har betalat en första förhöjd leasingavgift av en transportbil. Jag bokförde denna kostnad manuellt efter som den skulle periodiseras. Jag har bank koppling och undrar nu hur jag ska göra med matchningen i kassa och bankhändelser?

 

Tack på förhand! 

 

Med vänlig hälsning, 

Cornelia

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Bokförde du hela transaktionen manuellt, dvs även utbetalningen? Om inte matchar du bankhändelsen som övrigt uttag mot det konto du krediterade i den manuella verifikationen.

Om du bokförde även utbetalningen i den manuella verifikationen bör du redigera denna och ändra konto för krediteringen från bank till ett skuldkonto och sedan göra som ovan.

Det går utmärkt att periodisera en leverantörsfaktura, så periodiseringen i sig är inget skäl att bokföra manuellt. 

Hej! 

Jag bokförde hela betalingen manuellt. Så du menar då att jag ska korrigera detta och då? Uppskattar väldigt mycket om de skulle vara möjligt att få ett exempel? 🙂 Summan för den förhöjda leasingavgiften som står inför matchning är 170.000 kr ink moms 

 

Tack på förhand! 

Om du har möjlighet att redigera den manuella verifikationen, vilket du kanske inte kan beroende på om perioden är låst eller inte, ändrar du konteringen K1930 till K2890 Övriga kortfristiga skulder. Därefter matchar du bankhändelsen som Övrigt uttag D2890 så att saldot där nollställs. Konteringsraderna för leasingavgiften och moms ändrar du inte. 

Om du inte kan redigera den ursprungliga verifikationen gör du en korrigerings/ändringsverifikation där du debiterar 1930 och krediterar 2890, sedan samma matchning som ovan. 

 

Tack så jätte mycket!!! Alla är så hjälpsamma här för en nybörjare inom bokföring! 

 

Ha det fint! 

 

Med vänlig hälsning, 

Cornelia