Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleinee
MEDLEM

Matcha kvitto mot kassa/bank händelse

Hej

Om ägaren har tankat och betalt med sitt privata kort och sen överfört samma summa från företags konto till sitt privata konto, ska man lägga det mot 2893 som man gör med andra inlämnade utlägg eller kan man matcha händelsen mot det kvittot som jag har fått in? 

Om jag ska lägga det mot 2893 med en manuell verifikation så hamnar dom automatiskt i verifikation A men jag har alla kvitton i grupp I -inköp mot kvitton, kan man lägga en manuell verifikation i samma grupp eller är det något som blir konstigt då? Alla andra som ligger i grupp I är matchade.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag har kollat med en kollega som kan Visma eEkonomi som svarade följande över hur man kan göra det i programmet:

 

"Om du väljer att matcha händelsen under Kassa- och bankhändelser och Inköp mot kvitto - Egen kontering eller Inköp mot kvitto - Egen kontering så kommer du kunna välja vilken verifikationsserie du vill ha verifikationen på. Samma sak gäller om du skapar en manuell verifikation. "

 

Gällande din fråga om du kan bokföra det mot 2893 eller matcha händelsen mot kvittot så skulle jag säga att det beror på när den anställde får det utbetalt. Det viktiga är att kostnaden hamnar i rätt period, så man brukar normalt sätt bokföra upp det som en skuld och kostnad samt eventuell moms och sedan bokföra bort skulden när man betalar ut det. Det är dock inte nödvändigt så länge utlägget hamnar i så rätt period som möjligt. 

 

Ha det fint!

Josefine