Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

Maximalt utdelningsutrymme nystartat AB

Hej,

Jag har en fråga kring utdelningsutrymme för AB. Jag registrerade mitt AB i oktober 2021 och äger alla aktier. Jag började inte generera intäkter förrän 1/1 2022. Jag kommer att göra mitt första bokslut den 31/12 2022 och planerar att göra en utdelning enligt huvudregeln. Frågan är; eftersom jag registrerade bolaget i oktober 2021, är jag berättigad till att utnyttja utdelningsutrymme för 2021 enligt förenklingsmodellen, spara detta gränsbelopp samtidigt som jag för 2022 utnyttjar möjlighet för vinstudelningsutrymme enligt huvudregeln och lägga på mitt sparade gränsbelopp för 2021, dvs kan jag maxa min utdelning genom att använda gränsbelopp både för 2021 och 2022?

 

Per

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du tänker rätt men måste flytta fram dina tankar ett år.

 

Din första K10 deklaration omfattar kalenderåret 2022. Där anger du att du per 2022.01.01 ägde alla aktier i bolaget och kan då räkna fram ett utdelningsutrymme (föenklingsregeln) som du sparar till nästa år.

 

2022-12-31 gör du bokslut och med vinst får du ett Fritt eget kapital som kan delas ut enligt beslut på bolagsstämma 2023.

 

I K10 för 2023 tar du med dig sparat utrymme (2022) och lägger till nytt beräknat utrymme för 2023.

 

Så maxat utrymme för beslut på bolagsstämma 2023 blir alltså gränsbeloppen för 2022 och 2023.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej Roffakab, 

tack för snabb återkoppling, mycket uppskattat. Ursäkta men jag är ingen ekonom av rang......inför första bolagsstämman 2023 (bokslutsåret okt 2021-dec 2022) så tolkar jag det som att jag kan maxa utrymmet med att gränsbeloppet blir summan av förenklingsregeln för kalenderår 2021+ huvudregeln för kalenderår 2022. Jag trodde jag var bra på matte men detta är krångligt.... 🙂

Hej

 

Utdelningsutrymme och gränsbelopp kan bara beräknas för ett kalenderår där du äger alla aktier 1 januari. Det innebär att du kan glömma 2021 då du inte startade förrän i oktober 2021.

 

Så 2022 är första året för din K10 deklaration (våren 2023). I den beräknar du utdelningsutrymme enligt Förenklingsregeln men eftersom du inte har någon beslutad utdelning under kalenderåret 2022 blir allt sparat utdelningsutrymme.

 

2023 blir nästa år för K10 deklaration (våren 2024) och då räknar du ut ett nytt utdelningsutrymme för 2023 och lägger ihop det med det belopp du sparat. Vid bolagsstämman 2023 kan du alltså i princip besluta om verklig utdelning baserat på två års beräknade utrymmen (2022 och 2023). Notera att utdelning beskattas det år man beslutar om utdelning inte det år det genererar Fritt eget kapital.

 

Föreslår att du gör klart bokslutet för 2022-12-31 och därefter gör en beräkning av möjligt utdelningsutrymme inför bolagsstämman våren 2023.

 

Har du frågor då får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.se

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för klargörande!!! Mycket tacksam!