Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Milersättning eller utlägg för bränsle

Hej,

 

jag behöver hjälp med en sak. Det är så att jag har fått kostnader för resor i mitt företag, men företaget är inte registrerat som arbetsgivare än så hur gör man detta lättast?

 

För att dra 18.50 per mil blir väl svårt när inte företaget är arbetsgivare då detta räknas som en ”löneförmån” va?

 

Kan jag då ta kostnaden som ett utlägg istället? Eller har ni något annat förslag på hur jag ska tänka eller göra här?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Milersättning som tas ut till högst 18,50 per mil (som är det skattefria beloppet för egen bil) skall inte förmånsbeskattas och det spelar därför ingen roll om företaget är registrerade som arbetsgivare eller inte. Du kan inte göra ett utlägg, då man inte får ta upp de faktiska bränslekostnaderna om bilen inte är företagets tillgång. Om du med utlägg menar att du bokför själva milersättningen mot ett 289X konto så går det däremot bra, dvs att man behöver nödvändigtvis inte betala ut beloppet direkt.

 

Så förutsatt att du inte tar ut mer än den skattefria ersättningen du har rätt till så uppstår alltså ingen förmån, vilket du kan läsa mer om här. Skattefri milersättning bokför du mot konto 7331. 

 

Ha det fint!

Josefine

webtomten
MEDLEM

Hej,

 

Tack för svar. Med ”löneförmån” menade jag att jag läst någonstans att man bara kan ta den skattefria kostnaden om man är anställd. Inte att den ska förmånsbeskattas det var kanske ett dumt ordval av mig. 

Så jag skulle alltså kunna lägga milersättningen 7331 och betala ut denna till mig själv även om jag inte är anställd redan idag?

 

I samband med detta råkade jag hyra en bil som privatperson och inte genom företaget. Så jag antar att jag inte kan lägga hyreskostnaden för hyrbilen som ett utlägg, jag har för mig att jag läst något om detta. Utan då ska man ta ut milersättningen istället eller har jag fattat detta helt fel?

 

Så man kan kort och gott säga att jag körde min privata bil till flygplatsen. Flög till Stockholm där jag hade hyrt en bil privat och kört och gjort ärenden i Stockholm för att sen flyga hem igen och köra med min privata bil hem igen.

 

Då jag läst att man inte kan ta kostnaden för hyrbilen som utlägg i detta fallet och bensinen som utlägg på företaget. Så ska man ta ut milersättningen istället på 18.50. Eller har jag uppfattat detta helt fel?

Hej igen!

 

Ah okej förlåt, jag missförstod vad du menade. Jag skulle säga att det är bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket, men vad man kan läsa om här så verkar även kostnadsersättningar anses som ersättning för arbete vilket är när man behöver registrera sig som arbetsgivare enligt Skatteverket här. Dock skulle jag säga att det kan vara lite annorlunda när det gäller just aktieägare, men det är tyvärr ingen vägledning som jag kan hitta som stödjer detta. 

 

Om man läser denna vägledningen så verkar det som att du förstått rätt ja, i och med att under rubriken egen bil så står även leasing med vilket är samma regler som för hyrbil då leasing är en form av hyra. I och med att du hyrde bilen privat så bör man kunna anse att det inte är en bil som arbetsgivare tillhandahåller men det kan du också kontrollera med Skatteverket. 

 

Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra användare som har liknande frågor. 

Ha det fint!

 

Josefine