Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Minnesgåva -

Hej,

Jag och min man som äger vårt AB har tänkt oss att ge oss själva varsin minnesgåva eftersom vi fyllt jämnt och varit varaktigt anställda. Men vi fyllde jämnt förra året och på grund av coronan kunde det inte beställas. Min fråga är nu om  man kan göra det efteråt? Och i så fall vilket konto bokförs det på? Måste fakturan vara utställd på företaget eller kan man bokföra det som eget utlägg? Om beloppet överstiger 30000 kronor (två personer) kan man då dela upp beloppet på två fakturor - varav den ena är privat? 

Tack för svar

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket angående frågan om man kan ge gåvan året efter eller inte. Det man får tänka på med minnesgåvor är att det gäller jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, och inte jämna födelsedagar i allmänhet när det gäller gåva för att ha uppnått en viss ålder. Skattefriheten ( dvs ingen förmånsbeskattning ) gäller enbart om gåvan är under 15 000 kr ink moms. Om gåvan överstiger detta beloppet så beskattas man från och med första kronan. Detta betyder alltså att man inte kan få en gåva för 20 000 kr ink moms och bara bli förmånsbeskattad för den delen som överstiger utan hela beloppet blir skattepliktigt. Därav skulle jag säga att man inte kan dela upp beloppet på två fakturor då marknadsvärdet för gåvan är mer än 15 000 kr ink. moms. 

 

Gällande om fakturan måste vara utställd på företaget eller om man kan göra det som ett eget utlägg så rekommenderar jag dig att fråga Skatteverket även detta. Jag skulle säga att det bör gå under de normala kraven för egna utlägg för att inte räknas som att du får en gåva i form av pengar och därmed bli förmånsbeskattad. 

 

Skattefria gåvor kan du bokföra mot tex 7690 övriga personalkostnader. 

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, ha det fint!

Josefine