Hej,
I min bokföring har jag ett större minusbelopp på kontot Kassa 1910. När jag skapar SRU-filen och laddar upp åker denna summa in på fältet "Kassa och Bank" (B9) på Skatteverkets Förenklat Årsbokslut (EF). Dock tillåter Skatteverket inte en summa i minus i detta fält. Vad göra? Måste jag boka om summan mot något annat konto innan jag exporterar SRU-filen? Vilket konto?
Stort tack!
Löst! Gå till lösning.
Så här ser det ut hos Skatteverket:
Hur kan du ha ett minus på 1910? Kontot speglar kontanta medel i fysisk form och kan därför aldrig bli minus i redovisningen.
Har du ett minussaldo på banken i samband med bokslut så får man föra om det till ett skuldkonto, 2330 Checkräkningskredit
Tack för svar. Jag har inte 2330 i min kontoplan. Kan jag använda konto "2018 - Övriga egna insättningar" i stället och därigenom nolla kontot 1910?
Om du inte har någon kassa i företaget utan har använt 1910 när du själv har lagt ut pengar vid inköp till företaget så är det 2018 du ska använda istället.
Stort tack, ja exakt så har det gått till. Tidigare år har jag gått omvägen att ta pengar från 2018 till 1910 för att göra betalningar, men verkar ha glömt av arbetsflödet under förra året och tagit direkt från 1910 i stället. 😥
Har du ingen fysisk kassa så är det bara en onödig hantering att flytta från 2018 till 1910, bättre att ta det direkt mot 2018.
Ja, absolut. Kommer göra detta hädanefter. Stort tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.