Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisa Kriga
MEDLEM

Minusresultat ger fel i årsredovisning

Hej!

 

Jag och min man startade aktiebolag under 2021, men drog inte igång någon verksamhet förrän 2022. Däremot gick jag en utbildning och vi gjorde några mindre inköp. Dessa betalade vi främst med egna pengar (bokförde mot 2893). I och med att vi fått tillbaka på momsen från till exempel kursen har vi nu mer pengar på kontot än vid starten av företaget.

 

I och med att vi inte hade någon aktiv verksamhet fick vi dock inga intänkter och vi har därmed såklart minusresultat. Nu när jag sitter och ska försöka få till vår första årsredovisning (med hjälp av Vismas program) blir det något fel. Programmet säger: "Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Aktiekapital'." och det ser ut så här:

 

Skärmavbild 2022-04-25 kl. 14.07.38.png

 

Har jag gjort något helt galet, eller bara missat att göra något?

 

Med vänliga hälsningar,

Lisa Kriga

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Nu visar du ju inte alla kolumner så det går inte att se vilka belopp du får fram, men aktiekapitalet ska finnas bokfört i aktiebolagets ingående balans det första räkenskapsåret, dvs då ska banksaldot och aktiekapitalet vara de enda posterna och de är ju då lika stora. Hur har du gjort med denna punkt? 

Hej!

 

Jag bokförde aktiekapitalet D 1930 K 2081.

 

Säg gärna till om det är något mer du behöver veta för att kunna få en bättre bild, jag vet inte riktigt vad som behövs.

 

Mvh

Lisa

När det gäller bilden visade den bara kolumnen Årets resultat, därför syntes det inte vad det var för siffror som var fel när det gäller aktiekapitalet. Om du kan visa både kapitalavsnittet av balansräkningen och hela Förändring av eget kapital från Förvaltningsberättelsen är det lättare att se. 

Ah, nu när jag öppnade upp ser jag ju att det finns en "Insatt kapital vid bolagets start" som är tom. Ska den bara fyllas i manuellt eller ska den läsas in från något så att jag gjort något fel?

 

Skärmavbild 2022-04-26 kl. 18.24.17.pngSkärmavbild 2022-04-26 kl. 18.25.47.png

AnnicaL
CHAMPION

Du bör kunna skriva in  siffran själv. 

Jag skrev in 25 000 och nu genereras inga fel. Stort tack! Så enkelt men så svårt för någon som är helt ny...