Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera ingående balans manuellt

Hej.

Jag har bokförde i många år i Visma Enskild firma, vilket jag tyckte var ett väldigt enkelt program som guidade mig år för år. För två år sedan behövde jag gå över till Visma eEkonomi. Jag var då lite slarvig och fyllde inte i någon ingående balans. Förra året så blev det lite fel, men korrigerade det till i år, trodde jag. Min resultaträkning var helt klar och skulle bara fixa klart det sista då jag upptäckte att balansräkningen inte alls ville klaffa. Då det är "restfel" från länge har jag beslutat mig för att starta om bokföringen helt. Och då fylla i ingående balans manuellt (då jag inte litar på de tidigare från programmet). Jag har inte haft några inventarier, så ska inte vara så många fält, men vill nu ha hjälp för att få med allt rätt denna gång:

Ska förtydliga att jag bokför enligt kontantmetoden, enskild firma, inga anställda, inga lån, inga inventarier, ingen bil, ingen lokal, har årsmoms.

Tänker jag rätt om jag fyller i:

1630 Skattekonto, plussaldo/debit? (mitt plus på skattekontot vid årsskiftet) Eller skippa denna och bara bokföra varje år vad preliminärskatten varit, även om jag betalat in lite extra någon gång?

1650 momsfodran, plussaldo/debit?, då jag ska få tillbaka moms för året innan

1930 företagskonto, plussaldo/debit?, det jag hade på kontot vid årsskiftet

 

De konton jag funderar på är:

2098 Ska jag fylla i förra årets resultat här? (och sedan skippa att fylla i den som första verifikation sedan, som jag annars gör) Fylls det i som plussaldo/debit då?

2099 då kan jag skippa denna, om jag tar den ovan? (annars debit?)

2518 betald F-skatt, men då det är vid årsskiftet så är det väl "clearat". Så kan jag skippa? (annars debit?)

 

Något annat konto jag rimligen missat? (säg gärna debit/plus eller kredit/minus). Jag jobbar inom bygg- och anläggning men har bara mig själv att tänka på, så inget speciellt som "finns" i firman fram till 2021.

 

Och sista frågan, då är det ju en massa "plussaldo" (debit), var ska jag sätta "minussaldo" (kredit) för att det ska gå ett ut? På 2010, Eget kapital? Att jag "fört in" dessa pengarna från tidigare bolag (om vi låtsas att jag startar om företaget) Och bara ta den summan som behövs för att få "0" (alltså summera alla de andra kontona och sen ta 2010 eget kapital motsvarande summa som minus/kredit , sätta "-" innan alltså)?

 

Tack på förhand! Att förstå balansräkningen är verkligen ett gissel.

 

Med vänlig hälsning,

Samuel Ridemark

 

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som dig skulle jag inte starta om programmet och göra om allt utan låta bokföringen ligga som den ligger och koncentrera mig på att stämma av Utgående balans 2021-12-31 dvs revidera alla saldon i balansräkningen och bokföra bort differenser t ex på bankkontot. Om verkligt saldo på bankkontot är 200 kr lägre än saldot i Visma 1930 Företagskonto så bokför du:

Kredit 1930     200 kr

Debet 2013     200 kr

Då har du stämt av 1930 Företagskonto.

 

Gå sedan vidare med andra balanskonton t ex 1650/2650 Momsfordran/Momsskuld. Din beskrivning tyder på att det bara är dessa konton som behöver revideras. Resterande hamnar inom kapitalkontona dvs 2010-2018 och där kan de ligga tills du gör en omföring 2022-01-01 till 2010.

 

Resultaträkningen verkar vara helt ok och duger som underlag för din deklaration.

 

Så mitt råd är att du koncentrerar dig på att få Balansräkningen 2021-12-31 korrekt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar.

Jag ska tillägga att jag redan startat om programmet. Jag har inte så extremt många verifikationer och gör dem gärna igen ur en träningssynpunkt. Dessutom så fick jag under året in på ett par konstiga ställen i balansräkningen, tex på "övriga fodringar" (som inte säger mig så mycket), så ska under bokföringens gång försöka härleda vart det kommer ifrån (om man inte kan se det på något enkelt sätt, vilka verifikationer som påverkar vad i balansräkningen, hade varit väldigt smidigt, finns det?). 

Du får ursäkta min okunnighet, vad menar du med att göra en "omföring 2022-01-01" till 2010. Hur bokförs den, är det första verifikationen årets resultat? 

 

Med vänlig hälsning,

Samuel 

Jag ska tillägga att jag redan startat om programmet. Jag har inte så extremt många verifikationer och gör dem gärna igen ur en träningssynpunkt. Dessutom så fick jag under året in på ett par konstiga ställen i balansräkningen, tex på "övriga fodringar" (som inte säger mig så mycket), så ska under bokföringens gång försöka härleda vart det kommer ifrån (om man inte kan se det på något enkelt sätt, vilka verifikationer som påverkar vad i balansräkningen, hade varit väldigt smidigt, finns det?). Alla konton som börjar på 1 (Tillgångar) eller 2 (Eget kapital och Skulder) påverkar Balansräkningen.

Du får ursäkta min okunnighet, vad menar du med att göra en "omföring 2022-01-01" till 2010. Hur bokförs den, är det första verifikationen årets resultat? Årets resultat bokförs som sista post 2021-12-31. Omföring av ingående balanser på kapitalkonton görs första dagen på det nya året dvs 2022-01-01 där man samlar ihop alla saldon på konto 2012-2019 och lägger det på 2010 Eget kapital. Det finns ett sk Bokföringsförslag för denna verifikation.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK