Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Missat återföra periodiseringsfonder

Hej,

Jag har 268 632 kr i min periodiseringsfond som jag har missat att återföra i de senaste årens bokslut. Mitt AB har haft minus resultat de senaste 3 åren och jag har för varje år när jag har gjort bokslut missat att återföra periodiseringsfonden. 

 

Det är nu dags för mig att göra årets bokslut och då insåg jag detta misstag och vill nu gå tillbaka till de senaste 3 åren och rätt till detta. Mina frågor:

1. kan jag göra detta? Gå tillbaka till de senaste 3 årens bokslut och återföra investeringsfonden?

2. Hur gör jag det. Snälla beskriv steg för steg så jag hänger med. 🙂

 

En annan sak. Jag har sedan förra året lagt mitt AB vilande hos skatteverket.

1. Har det någon betydelse för återföringen av periodiseringsfonden. 

2. Är det lönt att ens rätta detta för ett bolag som är vilande som har planer på att avveckla?

 

/ ENB

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Du kan inte ändra bokföringen bakåt i tiden utan i så fall endast ändra i deklarationerna. Enda fördelen jag ser där är att du minskar schablonintäkten som beräknas på p-fonderna.

 

Som det är nu har du en skattemässig förlust från tidigare år. Om du inte har ett positivt resultat i årets deklaration som täcker tidigare förluster så kan du ta tillbaka p-fonden i år så mycket som möjligt för att nollställa tidigare års förluster och även årets förlust om det finns en sådan och p-fonden räcker.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om jag för de tidigare 3 åren haft minus resultat så hade det inget betydelse att återföra p-fond?

 

Nej, det är ju inte tvång på att återföra en p-fond när man har negativt resultat.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tänker ändra i de föregångarnas deklaration och rätta de dem så p-fonden återförs. 

Vill ni vara snäll och hjälpa mig och vissa steg för steg hur jag gör det.

Går in på inställningar och väljer det år jag vill låsa upp. Bockar ur den och därmed är den öppet för ändring. Vad gör jag sedan?

Du får ABSOLUT INTE öppna upp gamla bokföringsår och göra justeringar där. 

Det är bara deklarationerna som kan göras om och man begär omprövning på dessa hos Skatteverket. När det gäller redovisningsmässigt så rättar man felen när de upptäcks. Har du inte avslutat 2019 ännu så kan felen rättas i den redovisningen, men annars görs rättelsen 2020.