Hej
Sitter med min deklaration och konstaterar att jag klantat mig rejält. Jag har glömt att betala skatt och arbetsgivaravgift för anställda för lön de fick i december 2023 och jag har även glömt att skickat in en filen för arbetsdeklaration till skatteverket. Givetvis ska jag betala in det omgående, men frågan är om bokföringsdatumet ska sättas det datumet som det skulle ha betalats in eller på datumet då summan betalas in? Hur påverkar det min deklaration? Hur gör jag? Väldigt tacksam för omgående hjälp
Företaget är enskild firma.
MVH
Thomas
Löst! Gå till lösning.
Hej
När det gäller inbetalningar till skatteverket och skattekontot så skall du alltid hantera detta på inbetalningsdatumet så du skall göra bokföringen av detta i 2024.
I samband med att löner betalas ut så bokförs det upp skulder för skatt och arbetsgivaravgift så du har med dig dessa in i 2024 och kan reglera de skulderna då.
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Hej och tack för svar. Hänger inte riktigt med. När jag ska skicka in filen till skatteverket står det Ange det datum då skatt och arbetsgivaravgifter ska bokföras på ditt skattekonto. Ska jag ange datumet som det skulle skickats in, dvs 2024-01-16 eller ska jag ange det faktiska datumet jag skickar in filen? Jag använder Lön direkt.
Mvh
Thomas
Hej
Du använde datumet du skickar in filen. Då inget har skickats in i januari så går det inte att bakdatera det.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.