Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christin E
MEDLEM

Missat flytta inbetalad föregående års skatt från konto 1630

Hej!

2019 var mitt bolags första år, så det bokslutet var premiär för mig. Nu när jag ska påbörja 2020 års bokslut inser jag att jag gjort fel gällande bokföring av skatteskuld. Hela bolagsskatten sitter på konto 1630.

Jag betalade inte in någon preliminärskatt löpande under året, men avsatte det korrekta beloppet för årets skatt till skattekontot. Skattebeloppet jag deklarerade är rätt, så där sitter inte problemet. 

Men nu har jag en tillgång på 1630 motsvarande 2019 års bolagsskatt. Helst skulle jag vilja gå in i 2019 och komplettera med den transaktion jag missade, men det kan jag väl inte göra? 

Kan jag korrigera det i 2020 års bokföring istället?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Om du har tillgång (debetsaldo) på 1630 motsvarande skattebeloppet undrar jag om du bokat av den slutliga skatten? Bolagets skatt för 2019 bör ha dragits från skattekontot senast i december och då ska du bokföra K1630 D2510 där du bör ha skatteskulden bokförd. Om inte, dvs om du inte bokförde skattekostnaden 2019 alls, gör du det 2020: först kostnaden D8920 K2510, och sen slutskattedebitering D2510 K1630. 

Tusen tack för guidning!!