Hej,
Jag har missat förlängt räkenskapsår när jag gjort årsredovisning i ett AB, vilket Bolagsverket påpekat. Jag ser att det går att ändra men vilka konsekvenser får det? Vågade inte prova 🙂
Bolaget är registrerat 28:e nov 2023 som ett lagerbolag men ingen verksamhet har skett under 2023 utan började först i jan 2024. Aktiekapitalet är betalt i januari 2024.
Årsredovisning är gjord för 2024 men som sagt har jag missat att Bolagsverket angett att första räkenskapsår ska vara från 28/11-23 till 31/12 -24
Kan jag bara ändra och lämna in på nytt eller måste jag göra om hela redovisningen?
Tack på förhand!
/Janne
Hej
Det bör ändras och om det inte skett något innan januari 2024 så bör inte bokslutet påverkas. Möjligen att du behöver redovisa om det för att räkenskapsåret skall bli korrekt men utan övriga ändringar.
En sak som slår mig dock är att när man anskaffar ett lagerbolag så brukar man alltid få med ett antal bokföringsverifikationer av uppstarten av lagerbolaget. Dessa bör ligga bokförda 2023-11-28. Så det behöver du kontrollera.
/Joachim
Hej,
Håller precis på att kolla det. Det är min dotters AB och hon har betalat lagerbolaget med privata pengar eftersom det inte hade hunnits med att ordna bankkonto mm för bolaget. Allt har sedan bokförts i januari -24, vilket väl inte blev korrekt? /Janne
Hej
Det stämmer att det inte blev helt korrekt datummässigt men om det är bokfört så borde bokslutet ändå vara rätt och inte behöva ändras mer än när det gäller längden på räkenskapsåret. Sedan är det bra om de bokföringshändelser som man får vid köpet av lagerbolaget ändras så de blir bokförda på rätt datum.
Rekommenderar att du kontrollerar med bolagsverket om ett nytt bokslut behöver skickas in eller inte.
/Joachim
Hej igen,
Det är bara en verifikation det är frågan om som behöver flyttas till 2023. Har tagit bort låsning tillfälligt vilket var nödvändigt för att kunna justera bokföringsåret även i eekonomi smart vilket deklarationsmodulen påminde om att jag måste göra (så klart). Funkar det att göra en korrigeringsverifikation av den "felaktiga" och bara ändra datum dvs inte korrigera alla kontona, göra om hela verifikationen eller göra en ny genom att först vända den gamla? Vågar inte testa 🙂
Hej Joachim,
Kom på en till komplikation, nämligen att företaget inte var registrerat för moms 2023 utan först från 1/1 2024 och den faktura som blev betald med privata medel som borde varit bokförd 2023 också hade moms
Hej
Då får den momsen inte dras av i så fall om fakturan var utställd i 2023 så då behöver även momsredovisningen göras om och även bokslutet mest troligt dål då det kommer påverka resultatet.
/Joachim
Ingen hejd vad krångligt det blev 🙂 Vad säger du om min fråga angående ändring av verifikationen ovan, att bara ändra datum?
Hej
Så länge inget annat än datumet påverkas så går dte bra att ändra datumet enbart. Men tänk på ev moms som inte får dras av. är det moms på händelsen du skall ändra datumet på så går det inte att enbart justera datumet.
/Joachim
Nej, det har du rätt i. Frågan ställdes innan jag upptäckte "momsproblemet"
Tack för all hjälp Joachim! Jag har lite att göra nu då 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.