2025-02-18
13:25
Nej, det har du rätt i. Frågan ställdes innan jag upptäckte "momsproblemet" Tack för all hjälp Joachim! Jag har lite att göra nu då 🙂
... Visa mer
2025-02-18
12:24
Ingen hejd vad krångligt det blev 🙂 Vad säger du om min fråga angående ändring av verifikationen ovan, att bara ändra datum?
... Visa mer
2025-02-18
11:49
Hej Joachim, Kom på en till komplikation, nämligen att företaget inte var registrerat för moms 2023 utan först från 1/1 2024 och den faktura som blev betald med privata medel som borde varit bokförd 2023 också hade moms
... Visa mer
2025-02-18
11:19
Hej igen, Det är bara en verifikation det är frågan om som behöver flyttas till 2023. Har tagit bort låsning tillfälligt vilket var nödvändigt för att kunna justera bokföringsåret även i eekonomi smart vilket deklarationsmodulen påminde om att jag måste göra (så klart). Funkar det att göra en korrigeringsverifikation av den "felaktiga" och bara ändra datum dvs inte korrigera alla kontona, göra om hela verifikationen eller göra en ny genom att först vända den gamla? Vågar inte testa 🙂
... Visa mer
2025-02-17
21:56
Hej, Håller precis på att kolla det. Det är min dotters AB och hon har betalat lagerbolaget med privata pengar eftersom det inte hade hunnits med att ordna bankkonto mm för bolaget. Allt har sedan bokförts i januari -24, vilket väl inte blev korrekt? /Janne
... Visa mer
2025-02-17
21:34
Hej, Jag har missat förlängt räkenskapsår när jag gjort årsredovisning i ett AB, vilket Bolagsverket påpekat. Jag ser att det går att ändra men vilka konsekvenser får det? Vågade inte prova 🙂 Bolaget är registrerat 28:e nov 2023 som ett lagerbolag men ingen verksamhet har skett under 2023 utan började först i jan 2024. Aktiekapitalet är betalt i januari 2024. Årsredovisning är gjord för 2024 men som sagt har jag missat att Bolagsverket angett att första räkenskapsår ska vara från 28/11-23 till 31/12 -24 Kan jag bara ändra och lämna in på nytt eller måste jag göra om hela redovisningen? Tack på förhand! /Janne
... Visa mer
2025-01-20
10:00
Hej, Ja, jag förstår att man alltid kan använda alt 1, men frågan gällde att man inte kan ge kunden ett kvitto med alternativ 2 (i eEkonomi utan kassaregister). Den funktionen saknas, om jag inte har missat nåt.
... Visa mer
2025-01-20
00:46
Hej, Har läst de jättebra exemplen 1 (med kassaregister) och 2 (utan kassaregister) kring bokföring av Swishbetalning, men saknar möjligheten att ge kunden ett kvitto i exempel 2. Om man säljer en vara tex via annons och betalningen kommer direkt in på kontot via Swish så antar jag att kunden ändå förväntar sig ett kvitto eller betalningsbekräftelse och då är det bara exempel 1 som gäller trots att det sker utan kassaregister. När kan exempel 2 bli aktuellt, jag förstår inte riktigt det? Det kommer ju inte att framgå av verifikationen vad man har sålt heller. Är det inte ok att alltid använda exempel 1 vid Swishinbetalning? Har jag missat nåt? Hälsningar /Janne
... Visa mer
2024-12-13
19:40
Tack för svar! Jag fick också div andra svar av supporten men inte på frågan hur jag gör med det lagervärde jag redan har sen förra året (2023). Jag skulle vilja skapa och lägga in artiklar motsvarande det värde jag redan har i bokföringen (alltså för de råvaror jag köpte förra året). Anledningen är att jag vill ha koll på vilka material/komponenter jag har i lager löpande. Jag gjorde en manuell verifikation 2023 (1410 debet och 4990 kredit) då jag lagerförde varor (material/komponenter) som jag köpte förra året. Kan jag vända den verifikationen i år och sedan göra inleverans av artiklar för motsvarande belopp plus de artiklar som jag köpt i år? Är det ok att göra så?
... Visa mer
2024-11-20
13:32
Hej, Tack Joachim! Har dock lite mer funderingar. Jag vill alltså ha löpande koll på lager ,antal av olika råvaror och färdiga produkter. Kan jag då tex göra inleverans av en specifik råvara genom att ge den ett artikelnummer och sedan när produkter är färdigtillverkade göra en utleverans av råvarorna och sedan en inleverans av den färdiga produkten? Senare försäljning av produkt enligt din beskrivning?
... Visa mer
2024-11-19
23:57
Hej, Jag ska börja använda lagerfunktionen i eEkonomi Smart nu 2024. Första frågan jag stöter på är att välja konto för lagervärde. Jag bokförde lager manuellt första gången 2023 (har nyss bytt inriktning på verksamhet). Jag köper in varor (råmaterial och komponenter) för att använda i egen tillverkning av produkter som jag avser att sälja till kund. Eventuellt kommer jag även att köpa in handelsvaror för vidare försäljning till kund. För närvarande har jag ett lagersaldo på 1410 "Lager av råvaror" som bokfördes 2023. I praktiken kommer jag att ha lager av både råvaror, färdiga egentillverkade produkter och inköpta handelsvaror (färdiga produkter utan vidareförädling) Hur lägger jag upp detta i eEkonomi Lager? Allt lager ska ju inventeras och bli till ett lagervärde till sist. Likaså, hur bokför jag smartast lagerförändring när en tillverkad vara blir "klar" och blir en "produkt" och likaså när den sedan säljs till kund. Tacksam för svar! /Janne
... Visa mer
2024-02-21
13:13
Jag har ställt frågan till Skatteverket. Får se vad de svarar. De får väl vara facit 😊
... Visa mer
2024-02-21
12:39
Hej Joachim E, Tack för ditt svar! Ja, jag kollar med SV. Tänker att det är så här man kan/bör göra men känner mig inte säker på om det verkligen är rätt.
... Visa mer
2024-02-20
09:40
Hej, Under koll inför bokslut -23 har jag upptäckt att jag lyckats missa att bokföra ingående moms på ett varuinköp i Januari (låst period, momsrapport gjord, jag hade ingen utgående moms då). Momsredovisning är gjord för Okt-Dec -23. Kan jag göra en korr.verifikation i dec -23 (ej låst) och skapa ny momsredovisning för okt-dec och göra rättelse hos SV? Eller måste jag förfara på annat sätt?
... Visa mer
2024-02-19
23:42
Tack AnnicaL för svar!
... Visa mer
2024-02-16
14:48
Hej, Jag har av misstag bokfört trämaterial (råmaterial för egen tillverkning) som förbrukningsmaterial istället för 40xx (varor). Materialet finns kvar och ska rimligen ingå i lagervärde nu vid bokslut. Hur gör jag? Det är bokfört tidigare under året i nu låsta perioder och slutförda momsredovisningar.
... Visa mer
2024-02-09
14:10
Tack för ditt svar! Ja, det rimliga är ju att det är en inventarie, men jag ville ha lite bekräftelse 🙂 Alternativet med korttidsinventarie måste väl gälla här också? Angående lagervärde så tolkar jag det som att det är Skatteverkets "Huvudregel" du beskriver. Det finns ju en schablon regel också där man alltid tar 97% av anskaffningsvärdet. Antar att de resterande 3% ska täcka ev inkurans då(?). Lyckas inte hitta något tips på när det ena eller andra alternativet är att föredra. Jag kör på huvudregeln enligt ditt exempel. Tack igen!
... Visa mer
2024-02-07
23:03
Hej, Jag har köpt material för att själv tillverka inredning, arbetsbord/bänk/förvaringsmöbel etc att använda i egna verksamheten vid tillverkning av andra produkter för försäljning. Materialet är bokfört som varuinköp (4000). Nu är det dags att värdera/uppdatera lager inför bokslut. Är bordet mm som jag tillverkat att betrakta som inventarie eller ska det ingå i lagervärdet? Angående värdering av lager så finns ju huvudregeln och schablonregeln. Jag har dock inte lyckats förstå om det finns för/nackdelar med respektive eller krav kring det hela, eller är det helt valfritt att välja efter eget tycke? Hoppas någon kan hjälpa med detta.
... Visa mer
2023-08-29
22:11
Hej, Tack för ditt engagerade svar angående huruvida man ska/bör använda "anläggningstillgångar" för korttidsinventarier. Jag respekterar din åsikt men behovet är väl upp till var och en att avgöra liksom hur och varför man vill använda det. Funktionen finns ju i programmet. Du missar dock min ursprungliga fråga igen, nämligen varför fälten "Restvärde" och "Nyttjande period" INTE blir "dimmade" (avaktiverade) precis som de övriga fälten i kolumnen "Avskrivning" (till höger i fönstervyn) blir när jag väljer alternativet "Korttidsinventarie under "Tillgångstyp"? Är det en programbugg eller har Visma tänkt att fälten kan användas även för korttidsinventarie? I så fall vad är tanken med dem? Slår det igenom någonstans i systemet eller blir det bara en "privat" anteckning? Jag kollar med supporten också. Tack för din hjälp i alla fall. Ha en fin kväll /Janne
... Visa mer
2023-08-28
21:02
Hej, Nej, det blev inte klarare tyvärr 🙂 Enligt Vismas hjälp; "Det finns flera fördelar med att registrera dina anläggningstillgångar. Du får koll på dina tillgångar och när de köptes. Detta har du stor nytta av när du sedan ska göra årsavstämning i programmet, då kommer de flesta uppgifter att finnas med och programmet kan sköta avskrivningen. Om olyckan är framme, till exempel vid brand eller stöld, har du alltid en aktuell lista över vilka anläggningstillgångar som fanns vid det aktuella tillfället. Visma eEkonomi Smart följer reglerna för räkenskapsenlig avskrivning. Olika sorters anläggningstillgångar Det finns två olika sorters anläggningstillgångar, dels de som kostnadsförs direkt och dels de tillgångar som man gör avskrivningar på. De tillgångar som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De tillgångar som ska kostnadsföras direkt registrerar du med tillgångstypen Korttidsinventarier" Jag tolkar det som att funktionen "Anläggningstillgångar" kan användas även för korttidsinventarier, för att "hålla reda på" alla inventarier. Däremot finns inget krav att registrera korttidsinventarier i anläggningsregister, men man kan och får, om jag har läst rätt bland det jag har hittat i ämnet. Även korttidsinventarier har ju ett reellt värde. Säljer man dem ska det bokföras som intäkt. Om jag har rätt så gäller min fråga fortfarande. Det går ju att "bocka bort" inaktivera kolumnen "Avskrivning" genom att bocka bort kryssrutan "Skrivs av" och dess fält. Det kanske är en bugg att fälten "Restvärde" och "nyttjandeperiod inte är "dimmade" som de andra i den kolumnen när man bockar bort "Skrivs av"? Jag förstår inte din sista mening, eller så säger du samma sak som mig? 🙂 Korttidsinventarier är ju inventarier som redan är avskrivna. Vad säger du?
... Visa mer
2023-08-27
23:00
Tar upp tråden igen.....med en fråga i ämnet När jag registrerar en korttidsinventarie i anläggningsregistret så kryssar jag INTE i rutan "Skrivs av" eftersom den skrivs av direkt. Men ändå är fälten "Restvärde" och "Nyttjande period" under rubriken "Avskrivningar, aktiva/ej dimmade. Varför? Är de tänkta att användas som info/anteckning endast i anläggningsregistret eller kommer värderna att synas någonstans i systemet?
... Visa mer
2023-08-01
21:39
Tack Joachim för svaret! Det är som jag trodde då men jag lyckades inte få det bekräftat någonstans. Javisst, en dyrare maskin har jag lagt upp som inventarie på 5 år. Angående valet så är det i mitt fall intressant att kunna sprida ut kostnaden. Jag har ändrat inriktning/utbud för företaget i samband med pension och räknar med att omsättning/resultat kommer att minska kraftigt närmaste åren jämfört mot tidigare år. Därav min fråga. Annars hade jag tagit det mesta som korttidsinventarie. Javisst, anläggningsregistret ska uppdateras. Önskar en bra dag/kväll för dig också /Janne
... Visa mer
2023-08-01
13:54
Hej, En kort fråga: En korttidsinventarie mindre än halva basbeloppet och/eller kortare livslängd än 3 år får ju dras av direkt. Men jag måste väl inte det, eller? Jag kan väl välja att skriva av den på 5 år om jag vill sprida ut kostnaden, eller? En lite längre bakgrund: Jag planerar att köpa in maskiner, verktyg och inredning för att utöka verksamheten med ny inriktning, men blir inte klok på hur jag bokför. De flesta inköp gäller elhandverktyg/mindre maskiner och handverktyg. Tillsammans ca 100 000:- men var och en för sig mindre än halva basbeloppet utom i ett fall som är givet att skriva av på 5 år. Alla maskiner fungerar var för sig men samtidigt ska de ju användas i samma syfte. Jag har läst allt jag kommit över om korttidsinventarier vs inventarier med längre avskrivningstid, "inventarier med naturligt samband", "inventarier som ett led i en större inventarieanskaffning", dessutom frågat Skatteverket som svarar citat "vi gör inga bedömningar, det får du göra själv" och skickar denna länk: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/325538.html?date=2009-11-16 Efter att ha läst känns det mest snurrigt och en smula godtyckligt och att det är upp till mig att avgöra men att man sedan kan riskera att få påbackning i efterhand. Någon som har erfarenhet eller lyckas tolka det hela tydligare?
... Visa mer
2023-07-26
10:22
Hej Joachim, Tack för ditt svar! Jag både trodde och hoppades att det skulle vara så men hittade ingen bekräftelse på det någonstans.
... Visa mer
2023-07-24
11:41
Hej, Jag köpte en maskin till företaget (AB) i december 2022 men har inte börjat använda den förrän 2023. Måste jag göra avskrivning för den 2022 eller kan jag vänta och börja 2023?
... Visa mer
2022-10-09
10:31
Hej Khedron, tack så mycket för svaret!
... Visa mer
2022-10-03
14:57
1Gilla
Tack så mycket för svaret! Jag hade precis börjat titta på att lägga upp KST i eekonomi faktiskt. Har inte använt det tidigare. Javisst, separata bankkonton, så längt hade jag inte hunnit tänka 🙂 Sen blir det väl lite mer att tänka på när det drar ihop sig till bokslut/utdelning mm och hur jag förfar med "mina" pengar efter att jag lämnar över bolaget. Får nog ta mer hjälp med det. Det här kanske inte är rätt forum för de frågorna...? Tack i alla fall!
... Visa mer
2022-09-30
12:05
Jag har nyss gått i pension och har ett bolag med upparbetat kapital som är tänkt att vara buffert i mitt "nya liv". Min tanke är att behålla bolaget ett tag till och fortsätta ta ut lön/utdelning och ev (?) starta ny verksamhet i bolaget i mindre omfattning troligtvis (lagom pensionärssyssla). Dessutom finns en idé om att min dotter, som frilansar för närvarande via annat bolag, istället blir anställd i mitt bolag och jobbar via det. Det blir alltså ytterligare en verksamhet och anställd i bolaget. Tanken är också att hon i ett senare skede tar över bolaget och fortsätter utan mig. Frågan är hur man enklast skiljer på "hennes" och "mina" pengar även om bokföringen blir gemensam. Hoppas någon kan tipsa om detta.
... Visa mer
2022-08-02
10:41
Hej, Jag har köpt en vara från EU-land. Betalat i SEK via Paypal. Kvittot/faktura kommer från leverantören i Euro. Hur bokföra? Betalningen är ju gjord i sek. Behöver jag hantera fakturan/valutan eller bara låta kvitto/faktura vara verifikation till betalningen i sek som den är?
... Visa mer
2021-02-12
11:10
Tack för svar! Jag tänkte så men men ville få bekräftat att det var ok. Var dock inne på att använda 2990 men 2890 kanske är mer riktigt?
... Visa mer
2021-02-11
23:15
Jag har fått stöd för korttidspermittering 2020 men har nu blivit ålagd att återbetala hela beloppet. Stödet är bokfört på konto 3988 "Erhållna bidrag och ersättningar personal" och påverkar därmed resultatet. Att bli återbetalningsskyldig känns allt annat än kul då omsättningen har minskat under 2020 med ca 70% pga pandemin. Att behöva skatta för stödet jag fått och dessutom ska betala tillbaka känns bedrövligt. Bör jag inte kunna bokföra återbetalningen på 2020 och därmed kvitta detta hela trots att själva utbetalningen görs nu i februari? Jag tycker återbetalningen bör kunna anses höra till 2020. Återbetalningskravet fick jag i Oktober 2020 men överklagade. Beslut på överklagan kom först nu i februari. Därav anledning till att det inte betalades tillbaka 2020.
Någon annan i samma situation?
... Visa mer
2020-01-29
12:57
Hej igen, jodå bolaget tål en sådan kostnad men vad lägger jag den på i så fall och vilket är smartast. Om jag lagerför så måste det skrivas ner då om den inte blir såld, väl? Risken finns att den inte blir såld och troligen inte till fullt pris eftersom det finns utvecklingskostnad som är svår att få tillbaka på en enhet.
... Visa mer
2020-01-27
23:27
Hej, det rör sig om ca 40' för material och tillverkningskostnad hos en mekanisk verkstad
... Visa mer
2020-01-14
22:20
Jag har låtit tillverka en prototyp av en egendesignad produkt för utvärdering och test. Har bokfört mot konto 4000. Tanken var att sälja den efter att den blev testad, men det har inte lyckats ännu. Hur gör jag? Måste jag bokföra den som lager nu vid bokslut. Hur gör jag om den inte går att sälja senare.
... Visa mer
2018-07-21
11:26
2 Gillar
Hej, Javisst är det så jag ska gå tillväga! Ja, summan blir 0, jag har ju redovisat "rätt" men i fel period. Har aldrig råkat ut för behov av rättelse av moms tidigare så jag tänkte inte på möjligheten..men har lärt mig nu 🙂 Tack så väldigt mycket för hjälpen!
... Visa mer
2018-07-21
10:03
Ja, det stämmer att det är lev och betalt 2018 och skulle/ska bokföras då, men momsen är ju redan bokförd Q4 och Q1 är redan redovisad? Det fixar väl sig inte genom att bokföra om transaktionen till 2018, eller menar du att jag måste "rätta" det själv?
... Visa mer
2018-07-21
09:47
Nej, jag har inte gjort det än....ute i sista minuten
... Visa mer
2018-07-21
09:27
Hej igen, fick först en betalningsbekräftelse 2017-12-23, det var den jag bokförde emot.
... Visa mer
2018-07-21
09:22
Hej Markus, Ja, jag fick en faktura (kvitto) från Dustin med datum 2018-01-16 och "leveransdatum" angivet till 2017-12-23
... Visa mer
2018-07-21
09:04
1Gilla
Jag betalade vid beställning och bokförde ett inköp december 2017. Det visade sig att leveransen försenades till Januari 2018. Dragningen från bankkontot flyttades också till Januari 2018. Den preliminära från December 2017 försvann från kontoutdraget. Konsekvensen blev att saldo vid årsskiftet inte stämmer mellan eEkonomi och banken vid bokslut. Utan att tänka så mycket 🙂 så väljer jag "ångra matchning" under Kassa-Bankhändelser i syfte att ändra bokföring till Januari 2018 då dragningen från banken görs. Kommer sedan på att momsen är ju bokförd och betald för både Q4 -17 och Q1 -18. Hur gör jag för att ta mig ur detta? Hur skulle jag ha gjort?
... Visa mer
2017-01-07
11:35
2 Gillar
Om jag har fattat Bokföringsnämndens vägledning rätt (?) så är verifikationsunderlag, fakturor etc som man fått på elektronisk väg i form av PDF-fil via mejl eller tex faktura som man själv ”tankar ner” från nätet (tex köp från Dropbox) inte att betrakta som ett dokument som fysiskt måste sparas på hårddisk eller liknande, utan det är endast informationen i tex PDF-filen som måste sparas. Skillnad är det tex om man har fått PDF-filen på en DVD, då måste skivan sparas, den är ”orginalet”. Om jag ”kopplar” en PDF-fil (tex faktura jag fått via mejl) i Visma eEkonomi till en verifikation som avser betalningen av fakturan, har jag då uppfyllt kravet på digital arkivering av fakturan? Dvs att jag inte behöver spara själva PDF-filen på hårddisk och märka med verifikationsnummer? Nu är ju det enkelt att göra i och för sig, men om man vill slippa även det. Om jag även ”kopplar” en digital kopia av mitt bankkontoutdrag som styrker att betalning har skett, har jag därmed även en fullgod verifikation för affärshändelsen? Apropå kontoutdraget, är det nödvändigt att ”koppla” en kopia för varje verifikation (betalning) eller räcker det med att man sparar en kopia för hela året på hårddisk?
... Visa mer
2016-09-14
20:20
2 Gillar
Tack för det! Trodde inte att det var så enkelt att bara "Ångra matchning" 🙂
... Visa mer
2016-09-13
21:51
1Gilla
Jag har betalat och bokfört betalning av 2 st fakturor (nr1 och nr2) från samma leverantör och med samma belopp. Dessvärre visade det sig i efterhand att jag i själva verket har betalat faktura nr1 två gånger (har skrivit samma ocr-nummer) och har dessutom fått tillbaka en av inbetalningarna. Hur rättar jag till detta? Faktura nr 2 ska ju betalas "igen" och återbetalningen måste bokföras på nåt sätt
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240905
... Visa mer