Om jag har fattat Bokföringsnämndens vägledning rätt (?) så är verifikationsunderlag, fakturor etc som man fått på elektronisk väg i form av PDF-fil via mejl eller tex faktura som man själv ”tankar ner” från nätet (tex köp från Dropbox) inte att betrakta som ett dokument som fysiskt måste sparas på hårddisk eller liknande, utan det är endast informationen i tex PDF-filen som måste sparas. Skillnad är det tex om man har fått PDF-filen på en DVD, då måste skivan sparas, den är ”orginalet”. Om jag ”kopplar” en PDF-fil (tex faktura jag fått via mejl) i Visma eEkonomi till en verifikation som avser betalningen av fakturan, har jag då uppfyllt kravet på digital arkivering av fakturan? Dvs att jag inte behöver spara själva PDF-filen på hårddisk och märka med verifikationsnummer? Nu är ju det enkelt att göra i och för sig, men om man vill slippa även det. Om jag även ”kopplar” en digital kopia av mitt bankkontoutdrag som styrker att betalning har skett, har jag därmed även en fullgod verifikation för affärshändelsen? Apropå kontoutdraget, är det nödvändigt att ”koppla” en kopia för varje verifikation (betalning) eller räcker det med att man sparar en kopia för hela året på hårddisk?
... Visa mer