Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Misstag gällande bokföring av avräkning, hjälp!

Nu har jag ställt till det rejält för mig själv. Jag har bokfört ett ganska stort antal avräkningar. Har inte gjort detta tidigare och trodde jag fattat proceduren. Men...jag har när jag bokat bort kundfakturorna som sålts glömt att ändra summan för vad vi faktiskt fått betalt av företaget som köpt fakturan. Jag har bokfört själva mellanskillnaden med klientavgift, moms m.m. Men nu blir det ju helt fel när det inte finns någon mellanskillnad i och med att jag glömt ändra summan på fakturan vid betalningen.
Behöver jag kreditera alla fakturor som jag glömt ändra summan på och göra om allt? Hemska tanke....

10 SVAR 10

Tolkar jag det rätt i att du t.ex. bokfört en faktura på 10 000 kr som betald med 10 000 kr men du egentligen då fått in typ 9 700 kr? Vilket gör att bankkontot har fel saldo.
Är det så du gjort så kan du ju komplettera verifikaten med mellanskillnaden kredit 1930 (om det är det du använder som bankkonto) och sedan boka kostnaderna som dragit i debet. Då stämmer ju reskontran då du bokat bort hela fakturan, bankkontot då du justerat insättningen till rätt belopp. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja du har förstått helt rätt. Så jag behöver inte göra om allt från början? Jippi 😄
Kan jag göra detta i en klumpsumma för varje månad? Har fått tre månades eftersatt bokföring i knät så jag har jobbat igenom en del. Nu när bankkontot inte stämmer vilket motkonto ska jag använda till 1930 när jag bokför mellanskillnaden? Många av fakturorna är konterade på 3041, ska jag använda det som motkonto?

Bäst är ju att du gör motkonteringarna på dom verifikat som är felaktiga. Då kan du ju även stryka raden med bankkontot och ta rätt belopp där direkt så blir det även lättare att följa då huvudboken följer bankkontoutdraget. Skulle nog vilja förorda det. Och är dom intäktsförda vid inbetalningen så skall det användas som motkonto. Och glöm inte momsen då.. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack så mycket för hjälpen 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, jag hängde kanske inte med så mycket som jag trodde, men om jag gå in i verifikatet och stryker raden med bankkontot och gör en ny rad med rätta beloppet. Då balanserar ju inte verifikatet och jag kan inte bokföra det. Glömmer jag något här?

Du går in på verifikatet, stryker raden med bankkontot och gör en ny med rätt belopp sedan gör du nya rader där du bokför avgiften/ränta/moms eller vad det nu är på debetsidan med de belopp som anges på avräkningen. Då balanserar den sedan om  allt är korrekt...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo grejen är ju att jag redan gjort ett separat verifikat med avgift/ränta m.m. Det är så det tidigare gjorts såg jag i bokföringen. Nu förstår jag att det hade varit enklare att göra allt i samma. Så jag tar bort mina verifikat gällande avgifter och lägger in allt tillsammans istället som du föreslår.
Tack för ditt tålamod 🙂

Det var så lite så....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jag är nybörjare med bokföringen. Jag här gjort årets bokföring 2018 for en ekonomisk förening. Nu jag har fått allt tillbaka från revisoren och skall gör en helt nytt bokföring. Der finns so mycket felbokningar att hon mena man skall gör helt nytt. Vad kan jag gör --- jag er helt helplös

Tack i förhand för svar
Gudrun

I det fallet så rekommenderar jag nog att du går till en redovisningsbyrå och får hjälp så att allt blir rätt. När du skriver revisor så undrar jag även om det är en revisor du menar, vilket då en ekonomisk förening skall ha och ibland måste ha... Men det låter som om du måste ta in lite hjälp, åtminstone initialt. Lycka till!