Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mobilabonnemang utställt till privatperson?

Hej.
Jag har som privatperson tecknat ett mobilt fastprisabonnemang hos operatören Halebop för 169:-/mån inkl. moms.
Fakturan kommer att vara utställd till mig som privatperson.
(Motsvarande abonnemang avseende täckning och innehåll kostar 449:- exkl. moms utställt till företagskund hos Telia.)

Nu undrar jag om jag kan/får låta denna kostnad belasta företagets (aktiebolag) ekonomi/bokföring, och dra av momsen, på samma sätt som om fakturan hade varit utställd till företaget?
Vad jag kan förstå är det inte tillåtet att ta in fakturan i bokföringen och betala den direkt från företagskontot i och med att mitt företags namn inte står på fakturan?

Tacksam för hjälp!
MVH Conny Hjalmarsson

8 SVAR 8
Adde12
UTFORSKARE

Hej Conny,

rekommenderar att Du tar denna fråga med Skatteverket.

Dock har jag för mig att det är precis som Du säger, fakturan hör inte till företaget, då det står på en privatperson. Därav så kan Du inte ta in den i ditt aktiebolag. Fakturor skall vara ställda mot den juridiska person som gjort köpet tror jag det är som gäller.

Men som sagt, hör dig för med Skatteverket.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Som Conny säger, fakturan MÅSTE vara ställd till företaget för att dra momsen. (Fråga din revisor)
Du får istället ta ut det som kostnadsersättning och kan inte dra momsen. Låter du betala den från företagets konto bokför du den alltså som 169 / 169, t.ex. via ett konto för utlägg eller reseförskott som du kan balansera övriga utlägg mot.
Vore jag dig, skule jag samla upp de utlägg du gör för bolaget och ta ut dessa t.ex. en gång per månad eller kvartal.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen.
Om jag som privatperson har tecknat abonnemanget, dvs avtalstecknare, men fakturaadressen är mitt aktiebolag.
Vad gäller då? Har det någon betydelse att abonnemanget är tecknat på privatperson, men fakturan utställd till företaget?
Mvh Conny

Fakturan måste vara ställd på företaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dum fråga kanske, men när är en faktura ställd till företaget? Räcker det att fakturaadress/fakturamottagare är mitt företag? Dvs måste abonnent och betalare/fakturamottagare vara samma för att kunna bokföra i företaget?

Finns inga dumma frågor. Att inte fråga för att lära sig och förstå är det enda som är "dumt". 🙂

En faktura är ställd på företaget när företagets namn och adressuppgifter står på fakturan.

Personligen kollade jag av med Skatteverket denna fråga när jag hade en faktura på en domän och webbhotell från en leverantör, som jag skulle lyfta över till företaget. Då leverantören hade fakturerat mig personligen innan själva överlåtelsen till mitt företag hade skett, så var det inte godkänt av Skatteverket att göra avdrag för denna faktura i mitt företag.

Driver du aktiebolag eller enskild firma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag driver aktiebolag.

Läste din fråga igen och insåg att jag kanske missförstod dig. 🙂

Abonnent och fakturamottagare måste nog inte vara detsamma. Men om ditt företag betala en faktura för något som du som privat nyttjar som abonnent, så är detta en så kallad förmån för dig, vilket säkert skall beskattas på något sätt.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Skatteverket för att få en helt korrekt svar. Om du skulle få en granskning av Skatteverket och de finner att något inte skett rätt, så blir det din skyldighet att korrigera det, samt att betala pengar för det som skulle ha kommit Skatteverket tillhanda.