Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

philipus
NY MEDLEM

Möjligen en udda fråga: Fakturering av momsbefriad stiftelse i annat EU-land

Hej alla

I min enskilda firma har jag faktuererat en stiftelse som är registrerad i Nederländerna ang. tjänster jag har utfört. Stiftelsen är helt momsbefriad i Nederländerna. Enligt samtal med Skatteverket skulle jag därför ange svensk moms på fakturan, vilket jag gjorde med 25%. Jag har även betalat in momsen i samband med min momsdeklaration.

Min första fråga är om jag har bokfört detta på det "mest korrekta" sättet på konto 2610 såsom "Utgående moms 25%"? Inget av de andra kontona i 261-serien verkar passa på situationen varför jag valde 2610.

För att komplicera situationen fick jag senare reda på av Skatteverket att jag bara borde ha angivit 6% moms på fakturan eftersom jag sålde ett vetenskapligt verk och överlät immaterialrätten till stiftelsen snarare än utförde en tjänst.

Det blir att korrigera nästa år, förstås, och skillnaden mellan momssatserna betalas väl tillbaka. Är det så enkelt som att bokföra den återbetalade mellanskillnaden som en ökning av mitt företagskonto (1930) eller finns det något i den här sagan som gör att den återbetalningen bör bokföras på annat sätt?

Tack på förhand

Philip

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

I eEkonomi är det normalt sett 2611 som använda för 25% moms. När du korigerar detta näst år så skall du använda 2631 för 6% momsen.
Skulle även rekommendera att kontrollera med skatteverket om de vill att ni gör korrigeringen i den momsperiod försäljningen skedde eller om det går bra att justera det i en kommande momsperiod.

Korrigeringen bör du göra genom att göra en korrigeringsverifikation. Visar med ett exempel hur den ska se ut. Visar med ett exempel på en totalsumma på 1 000 kr där 200 är bokfört som moms.

/Joachim