Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms faktura från Google (gmail)

Hej forumet! 

Såhär står det i min faktura från Google: 
"Återbetalning gäller för denna tjänst – I enlighet med artikel 196 i EU-direktivet 2006/112/EC måste mottagaren betala moms på den här tjänsten"

Vad innebär det? 

Så här ser själva räkningen ut från google: 



Stort tack på förhand för hjälpen! 
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det vi kallar för omvänd skattskyldighet - köparen redovisar den utgående momsen - istället för säljaren
Om du använder konto 4056 för inköpet bokför du beloppet 8 euro omräknat i SEK
bokför momsen 
Debet 2614
Kredit 2645
och anger beloppet 25 % (svensk moms) på inköpskostnaden 8 euro omräknat i SEK

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mikael:

Stämmer debet och kredit i det du skrev - ska det inte vara tvärtom
samt ska inte konto 4535 användas då det är en tjänst dvs ?

Inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln) exempel med inköp på 10 000SEK:
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet   2 500:-

2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

Här är en länk som beskriver lite bakgrund till det som Mikael angav
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu 


Fd medlem
Inte tillämpbar

Usch ja vad det stämmer

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

 🙂  - Är så tacksam över alla inlägg där du hjälper - har hjälpt mig många gånger att lasa de svaren.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Är bekant med vad det betyder i teorin men har aldrig tillämpat det i praktiken så är tacksam för exempel. 

Vill man dessutom sedan få kostnaden på "rätt ställe" i sin resultaträkning, det är ofta inte en varukostnad, så får man boka om från 4535 (eller 4056 om man använt det) till rätt konto bland sina omkostnader men då EFTER att man kört ut och bokat sin momsrapport. Om vi nu skall vara företagekonomer liksom....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alternativt så kan man skapa egna konton för de inköp man gör oftare och boka direkt på dem då blir momsrapporten korrekt och man behöver inte boka om.

I övrigt bokar man enligt 
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu 

men byter ut kontona mot den man skapat - se mina exempel nedan.

inköp EU tjänster
4535 momskod 21 (25%) 

jag har skapat konto 
6544  IT-tjänster INOM EU 25% moms kod21..
och då angett momskod 21

(typ licenser Google Cloud etc där leverantören finns i/fakturerar från  EU)


utanför EU tjänster
4531 momskod 22 (25%)  

jag har skapat konto 
6541  IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22.
 och då angett momskod 22

(typ licenser Google Cloud etc där leverantören finns i/fakturerar utanför  EU)


varor inom EU
4056 momskod 20 (25%) 

jag har skapat konto
6104  Kontorsmateriel och trycksaker INOM EU 25% varor  moms kod20.
och då angett momskod 20

(typ Visitkort från VistaPrint)

Absolut ett alternativ men det kan bli rätt många konton. Vi har "snott" ett upplägg från Glasmästeri på data (ett branschprogram) och lagt upp 90XX-konton som vi "lägger till" vid eu-handel och även vid omvänd byggmoms. Då kan vi använda vilka konton vi vill av dom ordinarie och sköter själva momsredovisningen med dessa konton. Dom syns inte i en resultaträkning och påverkar inte resultatet då vi har lagt upp dom så. T.ex. 905 Inköp varor EU 25% (med rätt momskod), 9999 omföringskonto 99xx-konton (utan momskod). Vi har då även lagt automatkontering till 26xx-kontona. Funkar fint när man väl lagt upp dom. Åtminstone i Visma Adm. Kan tänka mig att eEkonomi får spunk om man försöker något dylikt där. Riktigt bra är det när det gäller byggmoms. Vi har en kund som både säljer byggtjänster och innehar hyresfastigheter vilket då ställer till det en hel del. Dom byggjobb han köper till sina fastigheter är alla fakturerade utan moms och det kan då vara dels nybygge (1181), rep av lokal (5170) men även då rep av lägenhet och där får han ju inte lyfta momsen vilket blir lite spännande. Men där funkar vår modell kanon....Det märkligaste är att det inte finns några frågor om just det här med som vår kund har, och det tror inte jag beror på att alla gör rätt..... snarare tvärsom.... framförallt lurigt då om man har lägenheter där man inte får lyfta momsen.... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eekonomi gör automatkontering på 23xx konton när man väljer ett moms konto. Provade just med manuell bokning på konto 

6541 6541  IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22.  debet 100 SEK

då skapades automatiskt raderna
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet  DEBET 25 SEK
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % KREDIT 25 SEK

så automatdelen borde funka

intrssant att se ett exempel på hur ni bokar , är det typ:

905 Inköp varor EU 25%  DEBET 100kr
momskonton automatiskt t ex 
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet  DEBET 25 SEK
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % KREDIT 25 SEK

och i samma bokning 
9999 omföringskonto   KREDIT 100kr
99xx-konton (utan momskod) för vald händelse motsvarande t ex nybygge (1181)  DEBET 100kr
?

eller gör ni på annat sätt


Säg ett inköp av förbrukningsinventarie från EU 500 kr.
Debet 5410 500 kr/Kredit 1930 500 kr
Debet 9056 500 kr/Kredit 9999 500 kr
Debet 2645 125 kr/Kredit 2615 125 kr
Vi har då gjort automatkontering på 9056 med samma belopp på 9999 men motsatt (utifall det är en kredit) och sedan automat med 25 % så samma sida 2645 och motsatt sida 2615 . (funkar så i Visma Adm....
Tycker själv att den här är bra även om det tar lite tid att lägga upp men man får en renare resultaträkning och/eller balansräkning......
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok det ser intresant ut.

Det ni gör är alltså bokar kostnader alltid som vanligt med vanliga kontont oavsett och ifall inköpet råkar vara utanför Sverige (eller behöver hanteras speciellt typ lägenhetsrenovering utan moms ) så använder ni 90xx kontot som har automatkontering istället för att som jag beskrev ovan skapa speciellt konto (6541  IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22.)

 min kommentar är lite för att kunna gå tillbaka och förstå för att kanske implementera i framtiden 🙂

tack för förslag på bra arbetssätt

Helt rätt och det funkar fint även om uppläggningen av kontona tar lite tid. Man kan även, åtminstone i Visma Adm, lägga upp det som en konteringsmall....
Trevlig helg..