Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Moms frankeringsmaskin?

Hej!

Vi använder frankeringsmaskin där vi fyller på porto för att kunna skicka ut brev mm.

Jag får ett kvitto på detta när det är utfört och där är 25% moms på det beloppet vi fyllde på.

Skulle inte momsen försvinna?

Eller det gäller inte frankeringsmaskin?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Portot och momsen för post frankerad i en frankeringsmaskin kommer förbli oförändrad, dvs. det vanligaste portot (1a klass inrikes) kostar 6,10kr och du kommer kunna dra av momsen 25% för detta vilket ger en kostnad per brev om 4,88kr.

Denna förändring stärker incitamentet och värdet på att ha en frankeringsmaskin, tidigare var skillnaden 13% och från den 1 April är det vara hela 25% billigare med frankeringsmaskin (4,88kr vs. 6,50kr)

Skickar ditt företag 10 brev/ dag med lägsta portot så blir skillnaden 6.50:- – 4.88:- (som är 6.10:- – momsen ) =  1,62:-/ försändelse x 10 = 16.20:-/ dag

16.20:- x 22 dagar =  356:-/ månad

annaolsson
UTFORSKARE

Hej, är det någon som vet om detta fortfarande gäller?

jag kan i alla fall inte se någon moms på 'kvittot' vi får när vi fyller på maskinen. Jag vill tvärt om säga upp den eftersom leasingavgiften är 7400 kr om året (!!) 

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag kan inte se att något är annorlunda gällande moms för frankeringsmaskiner, så det låter som att du kanske inte får tillräckliga underlag för påfyllnadskvittona och bör kontrollera dessa. Om man läser på Skatteverkets vägledning så verkar det handla om individuella avtal vid just frankeringsmaskiner som avgör om det är momsfritt eller momspliktigt, så det kan vara bra att kolla med din leverantör fangående detta. Om det inte står någon moms specificerad på underlaget så har du inte heller någon avdragsrätt på momsen oavsett om det skulle vara momspliktigt. För att få kunna dra eventuell moms så måste alltså underlaget tydligt visa att det finns moms och vad för momssats det är.

 

Ha det fint!

Josefine

Thomas51
CHAMPION

Vi får ett kvitto från PostNord med moms när vi fyller på vår frankeringsmaskin.