Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms i efterhand - eEkonomi

Ändring av momsrapporter.
Jag har några kvitton från nov,dec samt några autogiron som jag inte bokfört ännu. De kommer ändra momsen för månader som jag redan skickat rapport på. Min fråga är, måste jag göra ändring för varje månad eller kommer det samlas upp på nästa momsrapport jag gör?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det är så att du har hittat dessa i elfte timmen, gör en periodisering och boka upp kvittona som en interims och ta momsen i januari istället.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok men har en autogirodragning på kortfakturan som inte är bokförd( letade efter kvitton för dessa inköp) pengarna dragna i dec. Går det att göra något sådant med den oxå?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokförde du autodragningen och vilken programvara använder du dig av?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eekonomi. Kopplad till banken så det ligger som en ej bokförd bankhändelse i programmet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu kan jag inte eEkonomiprogrammet, men en icke bokförd bankhändelse måste ju bokföras, eller? Vad händer då? Lägger den upp en moms som inte kommer att användas vid nästa momsperiod? Det kanske går att busa lite med programmet och lägga upp momsen på 2650 direkt i december och boka om momsen till 2641 i januari? Då måste ju programmet känna av att nåt hänt på momssidan tills nästa momsperiod.

Om inte hela 2016 är låst för dig, ta och boka in dessa verifikat det handlar om i december som de skall vara och håll koll på dessa vid nästa momsredovining. Det måste ju gå att ändra en momsredovisning i eEkonomi, eller? Du får i så fall vid nästa momsperiod ta kontoutdrag på de momskonton som du arbetar med; det är ju tänkt att 2641 och 2611 skall vara nollade vid momsperiodens slut och diffen skall ligga på 2650. Ligger det då kvar en summa och skvalpar på 2641, vet du att du måste lägga till den summan i momsredovisningen manuellt; flytta den från 2641 till 2650.

//L

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Lägger du in verifikationer i efterhand, på datum som ligger i en period då momsredovisningen redan är skapad kommer dessa verifikationer tas med i nästa momsredovisning du skapar. Programmet känner av att verifikationerna inte följt med i någon momsredovisning. Dessa kommer hamna som Verifikationer att kontrollera med Avvikande datum. Detta är alltså helt korrekt.

Du bör kontrollera med Skatteverket om det är okej att det dyker upp på nästa momsredovisningen eller om du bör rätta tidigare momsrapporter. 

/Moa