Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms i förenklat årsbokslut

Hej

Försöker göra ett förenklat årsbokslut på skatteverkets hemsida.

På Denna sida med en rubrik som heter:

"2. Moms i Momsdeklaration vid månads- eller kvartalsmoms"

Där står det: Utgående moms hämtas från dagboken och Ingående moms hämtas från dagboken

 

Var hittar jag dessa uppgifter, det är i huvudboken i alla fall eller?

 

3 SVAR 3
Anna W1
UTFORSKARE

Hej!

Om du redovisar moms per månad eller per kvartal, så har du gjort en momsdeklaration 2020-12-31. I den deklarationen har kontot för ingående moms (264X) och kontot för utgående moms (261X) "tömts" och differensen ligger på konto 2650 = Redovisningskonto för moms. Beloppet på konto 2650 är det du ska betala in 12 feb och som ligger som en skuld i bokslutet. Den skulden anges som "Skatteskuld" i Skatteverkets förenklade årsbokslut.

Alla dessa konton för moms hittas i huvudboken.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag förstår inte riktigt ändå. Jag har kvartalsredovisning.

I huvudboken står det "2650 Redovisningskonto för moms, Ingående saldo perioden 0,00"

Sen står står det en summa vid utgående saldo men det kan det väl inte vara det jag ska betala?

 

Hej igen! Jo, det låter helt riktigt det du beskriver, om det är huvudboken för december du tittar på. 

1 december ska ingående saldo på 2650 vara 0 och 31 december finns ett utgående saldo (som är den moms ni ska betala i feb -21)

1/1-2021 blir samma belopp ingående saldo och fortfarande samma belopp blir utgående saldo 31/1

Återkom om det fortfarande är oklart. mvh Anna