2024-06-26
11:50
Hej. Jag har enskild firma och har leasat en bil i 2 år. Jag har nu sålt sista året på leasingavtalet till ett företag för 104000 kr + moms 26000 kr, summa 130000 kr. I bokföringen på konto 1720 har jag kvar den sista tredjedelen av beloppet för den första förhöjda leasingavgiften, 76253 kr. Hur ska jag bokföra försäljningen av leasingavtalet samt få bort beloppet på konto 1720?
... Visa mer
2023-06-08
07:11
Tack för snabbt och tydligt svar! Ha en fin dag du med! mvh Anna
... Visa mer
2023-06-07
16:14
Hej! Jag har precis överfört en summa från den enskilda firmans bankkonto till ett 3-månaders fasträntekonto. Vilket konto är lämpligt att använda till fasträntekontot? Jag använder redan 1940 som ett sparkonto.
... Visa mer
2022-03-18
08:50
Hej! Jag gick in och kollade och kom fram till precis samma sak som du. Så jag har inget givet svar. Det enda jag kom på är frågan om det är inskrivet ett momsregistreringsnummer i företagsinställningar/grunduppgifter? Blir det i så fall någon skillnad om du tar bort det? Hoppas det löser sig bra för dig. Mvh Anna
... Visa mer
2021-08-25
17:07
Hej och tack för ditt svar om Skatteverkets syn på saken. Ja, det låter ju jättemärkligt eftersom säljaren, precis som du säger, ser mig som en vanlig privatkund. Men nu blir jag ändå nyfiken exakt hur jag skulle redovisa detta enligt Skatteverket. Menar du så här: K 1930 1824,90 D 4056 1824,90 K 2614 364,98 D 2645 364,98 eller tänker jag helt galet??? Tacksam om du orkar svara 😊
... Visa mer
2021-08-24
09:22
1Gilla
Tack så mycket för ett bra svar!
... Visa mer
2021-08-20
16:10
Hej! Har enskild firma med kontantmetoden och använder VISMA eEkonomi. Jag har gjort ett litet varuinköp från Finland och betalning sker via Klarna. Tyvärr blev beställningen gjord i mitt namn och inte företagets namn med VAT-nr. Det är ett så litet belopp, så jag kan leva med att jag inte får lyfta momsen. Men det jag undrar över är vilket konto jag ska använda istället för 4056. Kan jag använda 4059 (som är momsfritt inköp från EU-land) Det är ju trots allt ett köp från utlandet. Eller blir det bättre med 4010 i det här fallet?
... Visa mer
2021-02-06
15:43
Hej! Du går in på "Försäljning", "Kundfakturor" och "Ny faktura" som vid en vanlig fakturering. Kryssa i rutan "Husarbete" och välj sedan att klicka i "RUT" Du behöver fylla i kundens personnr. Du fakturerar din arbetstid per timme eller fast pris och fyller i vilket typ av husarbete du utfört, tex städning. Du fyller också i antalet arbetade timmar (den faktiska tiden även om du fakturerar ett fast pris). Du fyller också i rutan för materialkostnad om du haft sådan. OBS! Om du fakturerar material ingår det inte i ROT. Kunden får alltså ingen skattereduktion för material. Om du har övriga kostnader som tex transporter ingår inte det heller i ROT.
... Visa mer
2021-02-05
13:29
1Gilla
Hej igen! Jo, det låter helt riktigt det du beskriver, om det är huvudboken för december du tittar på. 1 december ska ingående saldo på 2650 vara 0 och 31 december finns ett utgående saldo (som är den moms ni ska betala i feb -21) 1/1-2021 blir samma belopp ingående saldo och fortfarande samma belopp blir utgående saldo 31/1 Återkom om det fortfarande är oklart. mvh Anna
... Visa mer
2021-02-05
11:09
1Gilla
Ok, jag förstår. Ni har ju säkert en bra överenskommelse med kunden hur fakturan ska specificeras, så det kan jag inte säga så mycket om. (Vid RUT-faktura måste man däremot göra annorlunda eftersom material inte ingår i avdraget). Det är helt helt riktigt att lägga inköpen av städmaterial/kem på 40XX-konto.
... Visa mer
2021-02-04
21:02
2 Gillar
Hej! Det som används och förbrukas hos kund är varuinköp, (konto 40XX). Och jag tycker att ni bör fakturera material separat på era kundfakturor. Det blir "konstigt" att göra materialinköp utan att sälja material.
... Visa mer
2021-02-04
15:32
1Gilla
Hej! Om du redovisar moms per månad eller per kvartal, så har du gjort en momsdeklaration 2020-12-31. I den deklarationen har kontot för ingående moms (264X) och kontot för utgående moms (261X) "tömts" och differensen ligger på konto 2650 = Redovisningskonto för moms. Beloppet på konto 2650 är det du ska betala in 12 feb och som ligger som en skuld i bokslutet. Den skulden anges som "Skatteskuld" i Skatteverkets förenklade årsbokslut. Alla dessa konton för moms hittas i huvudboken.
... Visa mer
2020-02-12
10:54
Hej! Har enskild firma inom bygg och använder kontantmetoden. När jag utför tjänst åt annan byggfirma tillämpas ju omvänd skattskyldighet och konto 3231 används. Om jag också har sålt varor till den andra byggfirman, ska det separeras och bokföras på ett annat försäljningskonto med omvänd moms? Eller ska både tjänst och material bokföras på 3231?
... Visa mer
2018-02-12
14:15
1Gilla
Hej Cecilia! Tack för ditt engagemang. Jag fortsatte själv att forska mer i ämnet och hittade den andra länken du du tipsade om "Redovisningsguiden - självrisk" som jag kände var mest tillämplig i mitt fall. Enligt den fakturerar jag försäkringsbolaget för mitt utförda arbete precis som vanligt med försäljningskonto och utgående moms. Enligt exemplet bokförs självrisken på konto 1680 debet (övriga kortfristiga fordringar). Och till privatpersonen där arbetet utfördes debiterar jag kostnaden för självrisk på konto 1680 i kredit. Självrisken går alltså bara in och ut i min bokföring - det är bara en reglering av hur stor del av arbetet som ska betalas av privatpersonen och som försäkringsbolaget inte ersätter. Som jag ser det ska alltså självrisken inte hamna på nåt försäljningskonto. (I och för sig spelar det inte så stor roll eftersom summan för självrisken blir +-noll.
... Visa mer
2018-02-07
08:02
1Gilla
Hej Göran! Du har helt rätt. Jag missade informationen att kunden samtidigt med skadereparationen också "passade på" att renovera ett rum. Det står alltså utanför ärendet gentemot försäkringsbolaget.
... Visa mer
2018-02-06
22:24
1Gilla
Jag har utfört reparationsarbete för en privatperson som råkat ut för en vattenskada. Kundens försäkringsbolag har gjort en överenskommelse om att att jag fakturerar försäkringsbolaget enl följande: Arbete+material 6414,40+moms=8018. Avdrag görs för självrisk 3200+moms= -4000 Att betala för försäkringsbolaget 4018 kr Till privatpersonen fakturerar jag arbete 3200+moms =4000, material 480+moms=600 kr. Tillägg görs för självrisken 3200+moms=4000 kr Efter ROT-avdrag -1200 betalar kunden 7400 Min fråga nu är hur konterar jag detta med självrisken (arbete och material konterar jag utan problem). Självrisken är ju belagt med 25% moms, men hur får jag till det med lämplig artikel och konto??? Jag har enskild firma och redovisar enligt bokslutsmetoden/kontantmetoden.
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240327
... Visa mer
2017-07-26
11:14
2 Gillar
Hej! Tack så mycket för tydligt svar. Det känns logiskt att göra som du skriver och att det bör vara en tjänst. Också rätt att kostnaden för kunden inte ger rätt till skattereduktion. Jag kommer troligen bokföra på konto 3590 (övriga fakturerade kostnader). Då kan jag separera intäkterna för min timdebitering från såna här övriga arbetsintäkter. Önskar en bra dag! Med vänlig hälsning Anna
... Visa mer
2017-07-24
06:17
1Gilla
Har enskild firma inom byggbranschen. Ska nu fakturera en kund där jag förutom arbetstid och byggmaterial ska fakturera kostnaden för en hyrd skylift. Vilken artikel och vilket konto skulle ni använda för detta (alltså hyran för skyliften)? Är det att betrakta som en del av materialkostnaden eller är det en tjänst? Ibland känns det enklaste krångligt men jag hoppas att nån har bättre koll än jag på detta?
... Visa mer
2017-05-03
19:22
Tack för din kommentar o ytterligare förslag. Eftersom den här containern inte har någon koppling till firmans lokal (den placerades hos kunden/husägaren) tror jag att jag i detta fall väljer ett 46-konto.
... Visa mer
2017-05-03
12:55
1Gilla
Jag arbetar med byggverksamhet och just nu med tak (enskild firma, kontantmetoden). Har anlitat ett åkeri för att ställa ut en container som jag fyllt med gamla takpannor. Nu har åkeriet fakturerat mig för utställning och hämtning av containern. Hur bokför jag denna kostnad? När jag letat och läst har jag hittat nåt om 46XX övriga främmande tjänster, men jag blir osäker.
... Visa mer
2017-02-24
12:00
Stort tack för svar!
... Visa mer
2017-02-24
07:59
1Gilla
Min fråga är petitessig, men jag hör gärna vad ni som är mer vana tänker om detta. Jag driver enskild firma med måleriverksamhet. För att äta mina luncher när jag är ute på uppdrag har jag köpt en mikrovågsugn (bokför som förbrukningsinventarie). Hur gör jag med tillhörande engångsmaterial som papperstallrikar etc? Är 5490 (övriga förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial) ett lämpligt konto?
... Visa mer
2017-02-22
11:58
Varmt tack! Detta var en "ny värld" för mig med omvänd skattskyldighet. Men nu har jag läst på lite och inser att jag i högsta grad kommer bli berörd av den. Stort tack för ditt engagemang 3pa2. Jag känner mig klar med frågan nu - i alla fall tillsvidare.
... Visa mer
2017-02-22
09:54
Nej det tror jag inte. Är inte påläst på det. Men firman som vi fakturerar arbetar med fastighetsskötsel, inte byggverksamhet. Så jag antar att då är det inte aktuellt att vända på skattskyldigheten.
... Visa mer
2017-02-22
09:17
Tack 3pa2! Skulle förstås ha skrivit att jag fakturerar en firma - och därmed inget ROT-jobb;>). I överenskommelsen stod "Pris 3000.- + moms inkl material". Vad bra att jag bara kan använda textraden och inte behöver blanda in artikel. Så om jag uppfattar dig rätt blir det inget fel slutresultat i bokföring eller momsrapport om jag bokför försäljningen på ex konto 3041 Försäljning tjänst 25%?
... Visa mer
2017-02-22
09:02
Hej igen! Min fråga gäller inte Rot/Rut-arbete. Hade det varit det är jag helt medveten om att arbetstid och material måste specificeras. I hantverksvärlden är det vanligt att fakturera fast pris på ett överenskommet belopp för hela jobbet.
... Visa mer
2017-02-22
08:38
1Gilla
Jag är helt ny företagare med enskild firma (kontantmetoden och arbetar med Visma eEkonomi) och ska göra min första kundfaktura för måleriarbete. Jag har lämnat ett fast pris till kunden där arbetstid och material är sammanbakat, 3000 kr + 750 kr moms. Jag blir osäker på hur jag ska lägga upp artikeln för detta? Kan jag tex benämna den "Pris enligt anbud" och under "Artikelkontering" ange hela beloppet som "Tjänster 25% moms"? Eller MÅSTE jag separera tid och material och göra på ett annat sätt. Eftersom jag inte planerar att ligga på ett lager med material så har jag för egen del inte behov av att se exakt vad jag tagit betalt för material.
... Visa mer