Jag använder Visma eEkonomi Smart. Pga av ett fel jag gjorde i bokföringen blev det nödvändigt för mig att manuellt bokföra kundens inbetalning av min ROT-faktura. Först då upptäckte jag att jag inte förstod hur programmet brukar beräkna och kontera detta.
ROT-avdraget görs ju med 30% av arbetskostnaden (inkl moms). Då tänker jag att kunden betalar arbetskostnaden minus ROT-avdraget samt övrigt ej ROT-berättigat arbeete och allt material. Men programmet gör nån slags fördelning av ROT-beloppet mellan kontot för försäljning av tjänst och kontot för varuförsäljning. Jag räknade fram och tillbaka men fick så konstiga procentsatser så jag gav upp, och bokförde som jag tänker enligt ovan. Men jag är ändå nyfiken på hur programmet tänker.
Undrar förstås också om någon orkar förstå vad jag skriver - är så svårt att beskriva med ord ibland. Om nån orkar har jag ett ex från tidigare faktura här:
Arbetskostnad 14820,00 (inkl moms)
Arbete ej ROT 600,00 (inkl moms)
Material 2900,00 (inkl moms)
Avdrag ROT -4446,00 (inkl moms) = 14820x30%
Att betala: 13874,00
När kunden betalat tänker jag att kunden betalar 14820-4446=10374 Ink moms + 600 ink moms för arbete samt 2900 ink moms för varor: Men programmet konterar så här:
D 1930 13874 K 2611 2774,80 D 1930 13874 K 2611 2774,80
K 3041 8779,20 K 3041 9342,23
K 3051 2320,00 K 3051 1756,97
Som sagt, kan någon knäcka hur och med vilken eventuell procentsats programmet räknar, och om det i så fall det mest korrekta????
... Visa mer