Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Måsan2023
MEDLEM

Moms och förenklat årsbokslut

Hej!

Jag blir lite förvirrad när jag ska göra det förenklade årsbokslutet (använder Skatteverkets) och ska redovisa momsen. På 2650 finns en summa som motsvarar 2641, men är det bara den som ska redovisas i årsbokslutet. Ska inte den omvända momsen för förvärv från utlandet också tas upp?

Kan jag ha missat något steg när 2650 inte också innefattar momsen från den omvända skattskyldigheten?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eftersom den omvända momsen inte blir något som man får tillbaka/betalar utan bara är en fiktiv moms som redovisas på två olika 26XX konton där 2645 har ett belopp i debet och sedan ett motkonto som har samma summa i kredit. Detta gör att summan inte kommer "visas" på konto 2650 eftersom det alltså varken ökar eller minskar momsskulden man har. Så om du inte haft någon vanlig svensk utgående moms under året alls utan bara svenska inköp och inköp inom/utanför EU så låter det rimligt att du bara har en summa som motsvarar vad du hade tidigare på konto 2641. Själva fiktiva momsen redovisas i momsdeklarationen, så det är där den tas upp och sedan dras av dvs ett nollsummespel.

 

Ha det fint.

Josefine

Tack för ditt tydliga svar Josefine.