Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms på faktura från EU-land - eEkonomi

Jag har läst på i trådarna och dessutom deltagit i Skatteverkets webinarium kring Moms vid handel med EU länder, och ändå kvarstår det frågetecken. 

Jag har en enskild firma. 
Jag har köpt in varor från Storbritannien och betalat med "Egna pengar" just vid detta köp. 

Kvittot jag fått från företaget i Storbritannien ser ut som en faktura på 4 sidor. Det innehåller både deras VAT nummer och mitt VAT nummer. 

Fråga 1
Ska jag skapa en ny Leverantörsfaktura och hur bokför jag då att det är betalt med "Egna pengar". Eller ska jag helt enkelt bokföra med en bild där igenom välja "Egna pengar" och sedan "Egen kontering"?

Fråga 2,
Hur redovisar jag detta så det blir rätt med momsen? På fakturan framgår det tydligt att jag INTE betalat någon moms på köpet. Måste jag ändå räkna ut svensk moms och redovisa +/- Eller behövs det inte?

Tacksam för hjälp!
Mvh
Martin
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du redovisar det som ett EU-inköp på ett konto som gör att det hamnar rätt i momsrapporten. Momsen redovisas både debet och kredit. Debet = samma konto som en svensk lev.faktura och kredit ett konto tex 2615 som ska heta moms EU-inköp
Pacsac
CHAMPION

registrerad du som en leverantörsfaktura blir det så här:
konto
2440 Kredit
4056 Debet  inköpskonto med momskod 20
2614 Kredit (25% av beloppet)
2645 Debit (25% av beloppet)

Programmet räknar ut detta (konto 2614/2645) om leverantören är rätt registrerad med sitt VAT nummer (som i eEkonomi heter organisationsnummer)

Sedan är det att registrera betalning av denna från dina egna pengar, på det passar jag


Fd medlem
Inte tillämpbar

Då borde det bli såhär? 

ser korrekt ut