Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AwenaOlsen
MEDLEM

Moms på köp utanför eu

Hej! Nu har jag en kort fråga om moms på köp utanför eu och hur jag ska bokföra detta.

 Jag har alltså betalat moms på köpet.

Exempel: 

pris på köp 500kr

moms betald 100kr

 

Eftersom jag redan betalt momsen och ej kommer bli ersatt för den. Ska jag då bokföra: 

4545- 400kr 

2645- 100kr

2615- 100kr 

 

eller blir det då att jag ska bokföra med fiktiv moms istället? 
alltså: 

4545- 500

2645- 125

2615- 125

 

Är mycket tacksam för svar!

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej @AwenaOlsen 

 

För att kunna svara på din fråga behöver vi veta om det är en tjänst eller vara du köpt från ett land utanför EU.

 

 

/Pamela

Det är en vara.

/Awena

Tack för svar.

 

Vid köp av vara från ett land utanför EU ska det aldrig redovisas någon moms, vare sig ingående moms att dra av eller omvänd skattskyldighet (sk fiktiv moms). 

Det är enbart vid följande scenarier som moms ska redovisas, dvs omvänd skattskyldighet, oavsett om det framgår någon moms på fakturan eller inte:

- Köp av vara från annat EU-land

- Köp av tjänst från annat EU-land 

- Köp av tjänst från land utanför EU

 

När det kommer till köp av vara från land utanför EU bokförs alltså själva köpet av varan utan momskod. Däremot kan det vara så att man ska redovisa monetärt tullvärde och det ska i sådana fall redovisas i ruta 50 i momsdeklarationen samt den omvända skattskyldigheten i ruta 48 och 60. Du kan logga in på Tullverket.se för att se om det finns något monetärt tullvärde att redovisa. 

Om det är så att du får en faktura från exempelvis DHL eller Fedex där det står "Importmoms" eller liknande så blir detta en kostnad för företaget. Det är inte en moms som man får dra av. 

Mer om hur man bokför inköp av tjänster och varor inom och utanför EU samt monetärt tullvärde finns att läsa i länken nedan:

Inkop-av-tjanster-och-varor-inom-och-utanfor-EU 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela