Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Moms på provision?

Hej! 
någon som vet hur det funkar med moms på provision vid försäljning av begagnade sadlar? 
köper alltså inte in sadlarna och säljer utan de är kundens sadel och sedan tar man ut 10% provision vid försäljning av den. 
hittar ingen info om moms på detta eller inte så tänkte om någon här vet. 

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du ska redovisa moms på provisionen.

Så om provisionen på försäljningen är 10 % så ska du räkna så att din intäkt är 80 % av beloppet och resterande 20 % är moms.

//Carina

Okej tusen tack. Hur funkar de då när man säljer åt kund för alla pengar kommer ju in på kontot så ska det vara 25% i moms på hela beloppet? Ska man på nåt vis separera det i bokföringen eller lägger man de bara på fsg varor? 
tex om man säljer en sadel för 10000kr så är de ju endast 10% man får resten går till kunden. 
osäker hur jag ska bokföra för att de ska se rätt ut liksom 🙂 

Det här kan vara väldigt olika hantering och går därför att lägga upp på olika sätt. Du kan inte ta ut moms som inte är din och jag tänker att det kommer röra sig om begagnade varor. I de fallen så är det ju ingen moms om kunden som lämnar in till försäljning är privatperson.

Tänker att du bokar upp 90 % av försäljningsbeloppet som en skuld till den som lämnat in sadeln till försäljning och att resterande 10 % bokas upp som provisionsintäkt och moms.

Hanterar du det inte som ovan så är alternativet att bokföra enligt VMB (vinstmarginalsbeskattning). Då får du ett varuinköp på 90 % av försäljningsvärdet och ska redovisa enligt VMB-reglerna. Här hänvisar jag till information hos Skatteverket Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera | Skatteverket

Du kan även söka i forumet på ämnet.

Okej jag förstår. 
så tex den fakturan som skickas till den privatpersonen som köpt sadeln, där lägger jag ingen moms alls? Eftersom jag som företag endast förmedlar och försäljning sker ju egentligen mellan privatpersonerna (den som lämnat in och den som köper). 
sen lägger jag moms på den provisionen som tas ut för de är ju den intäkten som blir i företaget liksom. 
okej så jag bokar upp som en skuld när någon lämnar in sadeln. Så hur gör jag vid försäljningen sen då när jag för inbetalningen? 

CarinaEsp
CHAMPION

En länk till, men den är likvärdig med information på Skatteverket Vinstmarginalbeskattning, vad är VMB? Vi förklarar