Hej
Kan ha gjort lite fel eller så har jag förvirrat bort mig.
Gjorde momsredovisning för enskild firma som bokfördes 2022-12-31. Ska få tillbaka 2580:-
Gjorde sedan en manuell verifikation när jag lämnade in den till skatteverket 2023-03-12
2650 K 2580
2012 D 2580
Ser nu att skatteverket inte betalat ut till mitt privata konto utan till mitt företagskonto.
Ska jag ångra den manuella jag gjorde ovan?
Nu har jag:
1930 D 2580
Vilket motkonto ska jag ha för att det ska bli rätt, dessa 2580:- är väl ändå eget kapital?
//Mattias
Löst! Gå till lösning.
Du bokförde momsdeklarationen helt korrekt. Själva utbetalningen från skattekontot är en separat affärshändelse och den bokför du D1930 K2012.
Va bra, då tänkte jag ändå rätt någonstans men om jag ångrar min manuella på K2650 D2012 och lägger den du skriver istället då stämmer det sedan alltså. Tyckte ju nämligen saldot på 2650 blev åt fel håll me det jag gjort 🙂
Det är rätt att jag lägger den när pengarna kommer in, på årsslutet gör man inget annat än själva momsdeklarationen?
Vid årsskiftet gör du momsredovisningen i programmet, då kommer din momsskuld att ligga på 2650 över bokslutet . Sen när du gör momsdeklarationen, vilket ju sker på det nya året, nollställs den skulden.
Då förstår jag, då får jag ju in pengarna på eget kapital där de hör hemma. Det är ju mina egna insättningar som gör att jag får moms tillbaka och om företaget behåller insättningen från Skatteverket så blir det eget kapital.
Är det egentligen någon skillnad på de olika kontona på eget kapital eller bara ett sätt att ha koll på var de så att säga kommer ifrån?
Jag förstår hur jag ska bokföra men gillar att veta hur det blir och vilka följder det får samt varför man gör som man gör 🙂
Det är superbra att du vill ha koll på räkenskaperna! "Egentligen" är det ingen skillnad på de olika kontona inom eget kapital utan som du säger är uppdelningen mest för att hålla koll. 2012 finns inte ens i alla kontoplaner men jag personligen tycker det är bra att kunna stämma av mot SKV.
Stort tack 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.